Tuje

Na spletu

Lakše je biti avanturist

Glas Istre: ... nego spasioc / Gorska služba našla šest nestalih pulskih planinara

GlasIstre.hr 01.03.2016 16:58: Lakše je biti avanturist nego spasioc

Nakon članka o subotnjem spašavanju pulskih planinara na slovenskom Snežniku od strane tamošnje Gorske službe javio nam se vođa puta Serđo Težak koji je imao potrebu iznijeti svoju stranu ove nemile priče. Više od 40 godina vezan je s planinama, licencirani je vodič i član planinarske stanice vodiča Istra.

Težak naglašava da je u autobusu još jednom predočen program pohoda i izričito rečeno da se prema vrhu Snežnika i domu Sviščakih ide u grupi. "Nakon pola sata hoda oni nadobudni su se odvojili od grupe bez da obavijeste mene ili nekoga drugoga. Među nama je bio i planinar, vodič s najviše položenih kategorija i iskustva, Bačac Marino koji je ostao s grupom i bio na ispomoći ostalim manje iskusnim planinarima što je osnovna planinarska etika", navodi Težak.

Ispričao nam je da je uoči silaska s vrha u 12.45 sve planinare u domu obavijestio da svaki iskusan planinar uzme pod svoje dva, tri neiskusna planinara i da se spuštaju u grupi.

"Pojedini iskusni planinari, bez obzira na to, sjurili su se dolje pa sam zamolio Marina Bačca da povede ostalu grupu, a Roberta Matijaša, pošto je stavio dereze, da pomogne onima kojima zatreba pomoć".

Navodi dalje da je petoro planinara skrenulo sa staze, a kasnije im se pridružio i šesti. Zaključuje da je grupa već na početku znala da idu pogrešnim putem, ali nisu se vratili i nikoga nisu obavijestili. "U 16.30 obavijestili smo domara na Sviščaku o nedolasku planinara. Znali smo da je sa staze skrenulo pet planinara, a gdje je šesti? U 16.45, kako se pogoršalo vrijeme, išli smo u potragu za njima, u dvije grupe. Nakon sat vremena druga grupa se vratila u dom, obavijestila da se alarmira GSSS, a mi smo se vratili oko sedam, svi smo bili kao da smo se obučeni tuširali.

Došlo je trideset GSS-ovaca, angažirano je par policijskih patrola, a vrijeme je bilo sve lošije i lošije. Neko je na ovom izletu imao 'iskustvo za pamćenje'. Prevedeno: mislio je samo o svojoj guzici, a što je sa planinarskom etikom, što je s onih trideset spasioca iz Ljubljane, Postojne, Ilirske Bistrice koji su riskirali svoje živote po onakvom vremenu, što je s nama koji smo ludovali jer nismo znali je li ih pet ili šest u grupi, što je s 29 planinara koji su ih čekali tri i pol sata, što je s Draganom Drobnjakom koji je ostao na Sviščakima kao logistika bez lijekova i trošio svoj novac časteći promrzle i mokre spasioce, što je sa ženama koje su čekale cijelu noć vijesti od mene, zar je sve to vrijedno jednog 'iskustva za pamćenje'. Drugi dan su se vratili kao gospoda u Pulu jer sam po njih došao kombijem. Ovo moje viđenje napisao sam radi drugih potencijalnih planinara koji vape za ovakvim iskustvom za pamćenje. Planinari i planinarke, kad se ide u grupi treba cijelu turu hodati skupa, družiti se, pomagati jedni drugima. Ako ste nabrijani i vapite za ovakvim iskustvom, idite sami ili sa sebi ravnima. Zahvalio bih svim planinarima koji su mi pomagali u ovom pohodu, a naročito Marinu Bačcu. Za kraj, da netko ne pomisli da se išlo na ovaj pohod nespremno. Marino je sa sobom imao 18 metara užeta, cepin, dereze, klin za led, ja sam imao 30 metarsko vodičko uže, 4 zamke sa karabinerima, dereze, cepin, a i dosta drugih planinara je imalo zimsku opremu. Na Snežnik sam se popeo više od 20 puta i sve to po zimskim uvjetima, a dosta ih je bilo puno, puno težih od ovog. Neka mi ne zamjere šestero veličanstvenih, jer to su moji prijatelji, neki dugogodišnji i dragi, ovo sam napisao da se takve avanture ne ponove s nekim drugim veličanstvenim željnih izazova, nekim drugim vodičima jer vjerujte lakše je biti avanturista nego spasilac", zaključio je Težak te se zahvalio i svim slovenskim spasiocima.

PD Glas Istre nema veze s izletom

Predsjednik PD Glas Istre Pula Ljubiša Ivković priopćenjem je istaknuo da se u članku navodi da je "skupina od 35 planinara iz Pule, iz Planinarskih društava Glas Istre i Elektroistra u subotu oko 9.45 sati krenula iz Planinarskog doma na Sviščakih…", ali da se ne radi o "skupini planinara", već o učesnicima redovnog planinarskog izleta u organizaciji PD Elektroistra. "S organizacijom i vođenjem ovog izleta PD Glas Istre nema nikakve veze. Među izletnicima pa i među onima koje je tražila gorska služba spašavanja, bilo je nekoliko planinara koji su članovi (i) našeg Društva, ali ne kao naši predstavnici te se ni na taj način naše društvo ne može dovoditi u vezu sa ovim izletom", ističe Ivković. (J. O.)

GlasIstre.hr (01.03.2016):
Gorska služba našla šest nestalih pulskih planinara

- Sve je odlično završilo, konstatirao je Vlado Dekleva šef bistričke Gorske službe za spašavanje i traganje, zaokružujući priču o višesatnoj potrazi i spašavanju šestero zalutalih pulskih planinara protekle subote na Snežniku. Dekleva je bio na čelu dvadesetak slovenskih spasitelja koje je oko 18.30 sati protekle subote alarmirala skupina pulskih planinara vidjevši da se šestero Puljana nije vratilo u Planinarski dom na Sviščakih.

Vrtili se ukrug

Među zalutalom šestorkom bio je i dugogodišnji pulski radijski voditelj i iskusni planinar Ivo Čipčić koji nam je u nekoliko navrata tijekom razgovora kazao da se svima želi javno zahvaliti, a ujedno i ispričati zbog brige koju su prouzročili.

Skupina od 35 planinara iz Pule, iz Planinarskih društava Glas Istre i Elektroistra u subotu oko 9.45 sati krenula iz Planinarskog doma na Sviščakih koji se nalazi na 1.200 metara prema vrhu na Snežniku, na 1.796 metara.

- Neki od nas stigli su već u 11.45, neki nešto kasnije. Oko 13.20 krenuli smo se spuštati prema planinarskom domu gdje smo trebali ručati, ali se nas šest, koji smo imali malo drugačiji tempo, odvojilo pa smo malo skrenuli s puta. Pokušavali smo nazvati vođu izleta, ali nismo uspjeli jer ondje nema signala. U skupini su bile dvije žene i nas četvero muškaraca, ali nitko od nas nije neiskusan planinar. Tijekom šest sati smo nalazili pa gubili markacije, malo smo se i vrtili u krug. Bili smo mokri jer je padao snijeg, ali nitko nije bio u nekoj panici, znao sam da ćemo se snaći i tako je i bilo.

Spas u kućici

U neko doba uočili smo kućicu, uspjeli smo otvoriti škure pa smo razbili prozorsko staklo cjepanicom, ušli unutra i naložili vatru u dvije pećice. Imali smo sa sobom nešto hrane, skuhali smo si čaj sa snijegom, ogrnuli se dekama i sušili odjeću. Oko 23 sata našli su nas slovenski "reševalci" i pitali hoćemo li odmah s njima krenuti u Planinarski dom ili ćemo pričekati jutro. Odlučili smo ipak krenuti oko ponoći tako da smo, podijeljeni u par grupa, otpješačili još oko 8 kilometara po snijegu i stigli u dom na Sviščakih oko 3 sata u noći. Taj smo dan sigurno napravili 30 kilometara, ali bilo je to iskustvo za pamćenje. Nemam riječi kojima bih se zahvalio njihovoj gorskoj službi spašavanja. Ljudi su fenomenalni. I sam sam jednom sudjelovao u potrazi za planinarima i znam što ti ljudi prolaze. Meni se ovakvo što nikada nije dogodilo, a prošao sam planine i planine. Subotnje planinarenje na Snežnik bio je moj 331. pohod i ujedno 30. obljetnica planinarenja. Možda se ovakvo što trebalo dogoditi da bih upoznao te divne ljude i da bih im rekao hvala, kazao nam je Čipčić u čijim su putopisima o planinarskim pustolovinama Puljani nerijetko mogli uživati na valovima Radio Maestrala.

Dobro su se držali

Voditelj subotnje potrage za pulskim planinarima Vlado Dekleva je za Primorske novice kazao da su planinari spuštajući se sa Snežnika skrenuli ulijevo, prema hrvatskoj granici pa su se spustili prema Grčovcu gdje su u blizini i pronađeni. Potragu je otežavala jaka kiša pod Snežnikom i snijeg koji je u popodnevnim satima padao na Snežniku. Dekleva je ocijenio da su se pulski planinari jako dobro držali s obzirom na uvjete i udaljenost koju su prešli.

- Očito su bili u dobroj kondiciji i dobro opremljeni, donosili su logične odluke, a iznenadilo nas je samo to koliko su daleko otišli. Njihovi kolege kazali su nam da su dobri planinari ali da ih nismo našli čekala bi ih teška noć. Kućicu u kojoj su se sklonili su pospremili, a vlasnicima su ostavili poruku s kontaktom i napomenom da su spremni podmiriti štetu zbog razbijenog prozora, kazao je Dekleva. (Marica KOŠTA)