AN - 11.10.1993

Delo, Šport: ... Bolivija: prvenstvena na Duglas Moor (5850 m)

Mariborska naveza je v bolivijskih Andih prva preplezala južno steni zanimive gore v skupini Cheroco - Cordilllera Real-Bogato gradiv«

MARIBOR - Junija je v Bolivijo odpotovala »žepna« odprava AO Kozjak: Peter Ferk, Sašo Puhmajer in Andrej Jeler, ki jo je spremljal kipar in grafik Samuel Grajfoner z namenom, da pripravi potopis v obliki serije risb.
Prve dni so se seveda le privajali na višino in pri domačih andinistih zbirali podatke o gorah, ki so jih želeli obiskati. Potem pa so odšli v Cordillero Real, točenje, v jugozahodno območje Chearoca. Dva dni so potovali po sistemu dolin do mesta, ki so si ga izbrali za bazni tabor (4700 m).
Ker niso imeli več težav z višino, so za preskus opravili vzpon na bližnji neimenovani vrh, visok približno 5400 m, s katerega so si tudi natančno ogledali izbrano južno steno Duglas Moora.
Po dnevu počitka so ob 7. uri začeli z vzponom. Vstop je na višini 4850 m. Najprej je strmo ledeno pobočje z naklonino 70 stopinj, ki se po krajšem razpokanem snežišču vzpne proti vršnemu pasu serakov. Smer vodi po naravnih prehodih v vpadnici vrha. Problem je bil pravzaprav le izstop skozi labirint visečih serakov. Ob četrti uri popoldan, po devetih urah plezanja, so izplezali na greben. Puhmajer je moral zaradi težav s čevlji sestopiti, druga dva pa sta (na 5500 m) bivakirala in naslednji dan v dveh urah dosegla vrh, ki je 5850 m visoko. Sestopili so po vzhodnem pobočju.
Ocena smeri je TD (80/50-70°, 650 m, 11 h), imenovali pa so jo Pacha Mama, kar v indijanskem jeziku pomeni nekako Mati Narava. Potem so še veliko potovali in precej časa preživeli tudi v džungli (P. Vilaroel, Trinidad ...). Sedaj pa v Mariboru že vsi skupaj pripravljajo predstavitev svojih zbirk: risb in diapozitivov.
Vsega tega pa ne bi mog uresničiti, če ne bi dobili podpore nekaterih podjetij, ki so ji založila z opremo: Induplati Jarše, Okus Radlje, Caprice Lenart, Foto Japelj iz Maribora, Northland iz Gradca in Mor Metka.

FRANCI SAVENC

POT MARIBORČANOV - Duglas Moor (5850 m). (Foto: arhiv F. S.)

Žele si na Everest
Najvišji vrh sveta je imel vedno poseben čar in ga bo imel še dolgo. Tudi za črnogorske alpiniste. Odpravo so načrtovali že za letošnjo predmonsunsko sezono, toda ni bilo vse tako. kot so si zamislili (čeprav so zbrali menda že 100.000 USD). Zataknilo se je med drugim tudi pri »formalnostih«. V »jugoslovanski« skupnosti dveh republik namreč ni več (skupne) komisije za alpinizem, kaj šele KOTG in zato tudi za odpravo uradno ni mogoče dobiti npr. »zveznega« naziva, ki bi morda lažje odpiral vrata. Veliko vprašanje pa je, koliko so v Črni gori sploh usposobljeni za kaj takega, saj razen odprave na Akoncaguo drugih izkušenj takorekoč nimajo, celo v Alpah niso bili kaj prida aktivni.
Nekoliko bolj aktivni so v Srbiji. Najbolj delaven je AO Planinske zveze Beograd (nekdanji AO Rastko Stojanovič, zaradi odhoda donedavnega načelnika na novo službeno dolžnost si pomagajo s kolektivnim predsedstvom), ki ima nekako 30 aktivnih članov, od tega pet z nazivom alpinist. Lani so imeli uspel poletni tečaj, letos zimskega, vadijo pa v vrtcu Košutnjak. Poleti imajo v načrtu odpravo v Ande (Alpamayo ali Huascaran), jeseni pa naj bi šli spet v Himalajo (1991 so poskušali priti na Anapurno IV). na Čo Oju po Klasični smeri.
Drugi po aktivnosti je AO Bor, ki ima idealno plezališče v ostenju Stola. V Nišu, ki ima s Sičevačko klisuro prav tako vse možnosti za trening, pa je po smrti Ace Džoriča — tako kaže — vse skupaj zamrlo. AO so še v Kragujevcu, Čačku in Subotici, pa AS v Smederevu in (vsaj neformalno) morda še kje. pravega pregleda pa pravzaprav ni.

(F. S.)

Druga ponovitev Masakra
Albin Simonič (Šaleški AO) tretji preplezal 25 metrov visoko smer
Albin Simonič (Šaleški AO) je 11. septembra v Kotečniku kot tretji preplezal smer Masaker z oceno 8b (X), ki jo je lani poleti preplezal Matej Mejovšek. Smer je visoka petindvajset metrov in se prevesi menda za sedem metrov. Kot prvi jo je letos ponovil Marko Lukič. Masaker gre najprej po Guernici do zadnjega svedrovca (7c+), sledi boulder prečka v levo, ki je najtežji del smeri (7c+), tej pa sledi še deset metrov previsne plošče (7b+), ki pa je po Simoniču bolj vzdržljivostni problem, Albin Simonič je za ves vzpon porabil štirinajst dni.
Že prej pa je v Kotečniku za trening ponovil CSN (8a+) in vse druge težje smeri do 8a. V Bohinjski Beli je preplezal Žensko za nagrado (8a) in na pogled Lady (7a+/7b) ter Poezijo (7a). Na pogled je preplezal tudi Smer krokarjev (7a) v Dovžanovi soteski. Konec julija pa sta z Rokom Kodretom (Šaleški AO) v Vežici prosto ponovila Perčičev steber (VIII—), Žaumak (VIII) in Lahovo (VII+) - vse tri v enem dnevu.

ALEŠ BJELČEVIĆ

Nove smeri v hrvaškem Pokojcu
Čujić, Guček in Lukančičeva uredili več zelo lepih smeri pri Varaždinu
Boris Čujić, Vili Guček in Metka Lukančič so v plezališču Pokojec uredili nekaj novih, zelo lepih smeri. Pokojec je blizu Varaždina in je opisan v Čujičevem vodniku Croatia. Tam je označenih enajst smeri, zdaj pa so jih dodali še devet in dve varianti; zdaj je tam torej dvajset smeri. Vse možnosti pa še vedno niso izkoriščene. Boris Čujić je uredil in splezal Trešnjin cvijet (7a, 6a), Tudum (7c?), Franjo T. Veseli kmetovi (7b), Zgubidan (7b), Bilbo (6b+), Štrukla (4b) in dve varianti Sedmo nebo (7a) in Na Geni (6c). Vili Guček pa je uredil in splezal Maskirni keks (7c), Počitnice v Zagorju (7b+) in St. Gera line. Boris Čujić pravi, da je skala na Pokojcu podobna tisti v Bouxu - pleza se po luknjicah. V bližini pa je tudi dom.
V poročanju o vzponu Borisa Čujića in Erika Švaba po Črnem baronu v Planji (Delo, 13. IX.) je prišlo do napake: Čujićev predlog, da bi se dva raztežaja ocenila 7a, se ne nanaša na prva dva raztežaja, ampak na najtežja raztežaja, tretjega in šestega in obenem za vso smer.

ALPINISTIČNE NOVICE

Tehnična smer v Babni v Ospu
Tomaž Humar (AO Kamnik) in Gregor Kresal (AO Ljubljana-matica) sta v Babni v Ospu splezala novo tehnično smer. Vstopi nekaj metrov levo od Južnjaške utehe, gre naravnost gor čez majhno streho in pri večjem kapniku, kjer je prvo stojišče skupaj z Južnjaško uteho, zavije levo. Prečenja je en raztežaj, stojišče pa je v Hard rainu. Ta raztežaja sta preplezala predvsem s kremplji, varovanje pa sta imela zelo slabo. Nevaren je bil tudi tretji raztežaj, v katerem, sta že lahko zabijala kline, večinoma pa sta še vedno krempljala. Na koncu tega raztežaja sta pustila dva svoja klina. Zadnji raztežaj gre po stebru levo od Hard raina. Ocene raztežajev so A4-A3/ A4, A3+, A3, vmes pa sta kakšen detajl splezala tudi prosto (okoli VII). Skala je zelo slaba, krušljiva in zasigana. Plezala sta 29. 8. in 5. 9. in rabila skupaj približno štirinajst ur. Uporabljala sta okoli petnajst različnih klinov, frende od 1 do 4, in šest različnih krempljev. V smeri sta pustila eno ploščico v svedrovcu. Skupna ocena je A4-. Na pripombe, da poteka smer v steni, kjer so skoraj vse smeri prosto plezljive, avtorja odgovarjata, da sta smer preplezala predvsem zaradi treninga.

Travnik, Šite, Triglav
Avgusta so Matjaž Wiegele, Dare Juhant (AO Kamnik) in Mirko Kranjc (AO Kranj) preplezali tele tri smeri: 8. in 15. avgusta sta bila v Mariji v Travniku. Smer sta (vsi podatki o prvih vzponih in ponovitvah so Wiegeletovi) prva preplezala Silvo Karo in Matjaž Ravhekar 4.-5. 2.1989. Wiegele in Juhant sta opravila prvo ponovitev. Prvič sta preplezala spodnjo, težjo polovico smeri in zaradi pomanjkanja časa sestopila. Naslednjič sta vstopila po smeri Hudeček-Juvanovi in Marijo zlezla do konca. Nad prečenjem, kjer potek smeri na skici ni bil označen, sta plezala po Sveči. Pravita, da je razen prečke nad streho v drugem raztežaju smer zelo lepa z dobro skalo in konstantnimi težavami. Smer je ocenjena VI+, A3; plezala sta trinajst ur.
19. avgusta sta Kranjc in Wiegele preplezala Belak-Manfredovo v Šitah. To je bila verjetno četrta ponovitev in ena prvih prostih. Ocenjena je VI+, plezala pa sta devet ur. Smer je orientacijsko zahtevna, težave so stalno med peto in šesto stopnjo vse do smeri Herlec-Kočevar.
22. avgusta pa sta Wiegele in Juhant preplezala Spominsko Jakoba Aljaža v Barieri v Triglavu. Gre nekaj metrov desno od smeri Johan-Silvo, prva pa sta jo leta 1987 preplezala Jeglič in Karo. (V Barieri je še ena smer s podobnim imenom, Aljaževa smer iz leta 1979, ki sta jo plezala Vanja Matijevec in Lado Vidmar). To je najbrž druga ponovitev po Jegličevem solo zimskem vzponu pred dvema letoma. Smer ima lepe prehode, vendar je še nekoliko krušljiva. Ocenjena je VI +, A2, plezala sta jo šest ur.

Koča na Gozdu začasno zaprta
Oskrbniki Koče na Gozdu obveščajo hribovce, da bo koča do 4. novembra zaprta.

Vodnik za Tri Cine
Milan Packo, ki se je lani zanimal za prvenstvene vzpone slovenskih alpinistov v italijanskih Dolomitih, nas je sedaj presenetil z ličnim plezalnim vodni(č)kom Tre Cine.
Trijezični (slovaški, nemški in italijanski) uvodni del in opisi vseh vrhov in vršičev skupine Tri Cine, prav tako v vseh treh jezikih. Najpomembnejše pa so fotografije z vrisanimi smermi in skice. Slovenski alpinisti v ostenju Treh Cin nimajo prav veliko prvenstvenih vzponov. Zasledimo le Knezove iz leta 1990, ki pa so vse predstavljene tudi s skicami in visokimi ocenami.

(F. S.)

Aktivna Martina Čufar
Šestnajstletna Martina (AO Mojstrana), zmagovalka med kadetinjami na državnem prvenstvu športnih plezalcev srednje kategorije v Radovljici, je v letošnji poletni sezoni v plezališčih Arca, v Granšici nad Dovjem, v Završnici, Radovni, kotečniku, Finkensteinu, Dovžanovi soteski in Bohinjski Beli splezala petinpetdeset (55) smeri. Razen treh najtežjih je vse splezala na pogled, med drugimi Pikapolonico (VIII-) v Bohinjski Beli, Grdino (VIII) v Završnici, Natreks (7a) v Kotečniku, Buco Magija (7a) in Titanic (7a+) v Arcii. Z rdečo piko pa je preplezala Grizlyja (IX-) v Granščici ter Maškerado (VIII/IX-) in Adrio (IX-) v Bohinjski Beli.

V Dolomitih in Julijcih
Člani AO Idrija Jože Makuc, Silvo Mauri, Renata Mezeg, Benjamin Krzen, Nataša Šinkovec, Darko Obid in Dušan Primožič, in Danica Pernuš (AO Kranj) so plezali v Selli, Rosengartnu, Kamniških in Julijcih. Med 25. in 29. julijem sta Pernuševa in Makuc v Drugem stolpu Seile splezala smer Kasnapox (V—, 250 m), Makuc in Pernuševa ter Mauri in Mezegova Dibonovo z izstopno varianto (V-/ III-IV) v Rotwandu, Makuc in Mauri Eisenstacken (V—VI, 350 m) v isti steni, Mauri in Mezegova ter Makuc in Pernuševa Vinatzerjevo (IV-V, 330 m) preplezala Jernejev steber v Dolgem hrbtu, 21. avgusta Eržen, Šinkovčeva in Makuc Steber revežev v Mojstrovki ter Obid in Primožič Centralno v Vršacu.

(AB)

V hribih in kratkih stenah
Benjamin Ravnik je s Petrom Ramušem v drugi polovici avgusta preplezal Krivic-Cedilnikovo v Široki peči. To je verjetno tretja prosta ponovitev. Dva včasih tehnična raztežaja je Ravnik ocenil VI+/VII- in VI+/ VI. Septembra je v Dovžanovi soteski ponovil Bogove (IX). 12. septembra je v dveh urah presoliral Tržaško v Triglavu. 16. septembra pa sta z bratom Jožem ponovila Centralno v Velikem Draškem vrhu. Pravita, da je ocena v Miheličevem vodniku malo prenizka: ključno mesto sta ocenila VI-, pa tudi nekateri drugi raztežaji bi bili nekoliko težji.
Klemen Cepič (AK Vertikala) pa je sredi septembra soliral Skalaško v Špiku.

(AB)

Okviren koledar svetovnega pokala
Mednarodna planinska organizacija U1AA je objavila okvirni koledar plezalskih tekmovanj za svetovni pokal v letu 1994. Na prvem mestu je tekmovanje v Frankfurtu, ki naj bi bilo od 8. do 10. aprila. Drugo bodo pri-pravili v nam bližnjem Beljaku 23. in 24. aprila. Potem bo na vrsti Moskva, ki naj bi plezalce gostila 7. in 8. maja. In potem Zurich v Švici(14.-15. maja), Ostrava na Češkem (27.-28. maja), Krakov na Poljskem (24.-26. junija), Clusone v Italiji (27.-28. avgusta), Nürnberg v Nemčiji (4.-11. novembra), Aix-les-Bains v Franciji (18.-20. novembra), Birmingham v Angliji (26.-27. novembra) in Barcelona v Španiji (10. -11. decembra). Več tekmovanj torej in najbrž ne bo res velika škoda za razvoj te zanimive panoge, če med njimi ne bo kmalu tudi kake prireditve v Sloveniji.

F. S.

Šola AK Vertikala
LJUBLJANA - Alpinistično plezalna šola AK Vertikala se bo začela v četrtek, 14. t. m., ob 19. uri. Zbor in prvo predavanje z diapozitivi bo v Krajevni skupnosti Tacen (pri gasilskem domu).

(A. B.)

Na koncu sezone še Mrtvaški prt
Janez Kešnar in Miran Martinjak (AO Mengeš) sta 30. avgusta v desetih urah ponovila Mrtvaški prt v Grandes Jorasses. Imela sta slabe razmere, spodaj zelo tanek led, nekaj je bilo črnega ledu (okoli sto metrov), proti vrhu pa so se razmere boljšale, idealne pa še zdaleč niso bile.
Pred tem sta Kešnar in Martinjak v Planji preplezala Mansardo, oba prosto, in Puntarsko v Vršacu, Kešnar prosto. 15. 8. sta Janez Kešnar in Dušan Cerar (AO Domžale) prosto ponovila Meč (VI+/V-V«) v Malem Koritniškem Mangartu. Miran Martinjak in Ana Benda sta v Dolgem hrbtu ponovila Šimenc-Škarjevo, Martinjak in Rok Benda Spominsko Saše Kamenjeva, Martinjak in Ivan Arenšek pa še Varianto v Travniku. (A. B.)

Uspela tekma za pokal RS v Celju
Na umetni steni v telovadnici 2. osnovne šole tekmovale srednje kategorije
CELJE - V soboto, 9. oktobra, so prizadevni člani alpinističnega odseka Celje priredili letošnjo drugo tekmo Pokala Republike Slovenije za srednje kategorije. Na umetni steni, v telovadnici II. osnovne šole, so se med seboj pomerili najboljši dečki in deklice, stari od 14 do 17 let. Mladi plezalci in plezalke so znova pokazali odlično pripravljenost, najuspešnejši pa so bile starejše deklice: 1. Rebeka Poček (ŠPO Radovljica), 2. Lenča Gradišar (ŠPO Tržič), 3. Maja Šuštar (AO Kamnik); starejši dečki: 1. Aleš Strojan (PK Škofija Loka), 2. Jure Filipič (AO Rašica), 3. Tomaž Jevšnik (Šaleški AU); kadetinje: 1. Martina Čufar (AO Mojstrana), 2. Maja Čonč (AOLj-Matica), 3. Katarina Strojan (PK Škofja Loka); kadeti: 1. Anže Sanca (SPO Radovljica), 2. Urh Čehovin (AD Lj-Matica), 3. Uroš Perko (AO Kamnik).
Naslednja tekma, v organizaciji Podkomisije za športno plezanje pri PZS, bo v Ljubljani, 16. t.m. Na umetni steni v osnovni šoli Nove Jarše bodo nastopih plezalci starejših kategorij (mladinci in člani). Tekmovanje bo sestavljeno iz kvalifikacij ob 10. uri in finala ob 16. uri.

NUŠA ROMIH

Dosežki v Mormoladi, doma in v Verdonu
Franček Knez (Impol) in Slavko Svetičič (Idrija) sta preplezala zelo težko prvenstveno smer
Franček Knez (AO Impol) in Slavko Svetičič (AO Idrija) sta tik pred odhodom na Anapurno preplezala še zelo težko prvenstveno smer v Marmoladi. Gre desno od Modernih časov, plezala pa sta jo tri dni. Imenuje se Atomski časi in je ocenjena VII+, A3.
Člani AO Impol so plezali predvsem v Avstriji, Kamniških in plezališčih. Rudi Lorenčič in Primož Pišek sta v Kugelsteinu preplezala Weise Streifen. Lončarič se je v strehi enkrat prijel za klin, sicer je plezal prosto: VII+VIII-, AO. V steni nad Bitnjami v Bohinju pa je opremil in preplezal novo smer Depresija z oceno IX-. Smer gre po desnem robu stene. Marjeta Leva in Mira Zorič sta prosto preplezali Zmaja v Ojstrici in Direktno v Štajerski Rinki, Marjeta in Vlado Leva pa Bregarjevo v Štajerski Rinki. Dušan in Rebeka Cvetko sta preplezala Centralni steber in Desno v Dedcu. Dani Tič in Janko Oprešnik sta pred odhodom na Kusum Känguru in Lobuče zlezla Aschenbrennerjevo in opravila prvo ponovitev smeri Otroci asfalta (ocena prvih plezalcev, Lorenčiča in Strmška je VI, A2/IV--VI). Dani Tič in Blaž Pišek pa sta v Raduhi preplezala Kovačevo (VI, 150 m).
Sašo Prosnjak (Alp klub Slovenj Gradec) in Zala Žaže (AO Ravne) sta konec septembra plezala v južni Franciji. V Verdonu sta 20. 9. splezala Cocoluche (150 m oz. 6 R: 6a, 6a, 5b, 5c, 6b, 5b, 2 uri), naslednji dan pa Spitophange pervers (170 m oz. 7 R: 6a, 6a, 6a, 6b, 6b, 6a, 6a, 2 uri). Poleg teh sta splezala še nekaj krajših smeri, Prosenjak do 6c in Zažejeva do 6b. Zaradi poslabšanja vremena pa jima ni uspelo splezati kaj več in sta se potem premaknila v Vobt, kjer je Zažejeva splezala eno 6c in eno 6a, Prosenjak pa na pogled po eno smer z oceno 7a in 6c. V plezališčih Ceuse, St. Crepin in Briancon zaradi dežja nista splezala nič, zato sta prišla v Osp, kjer je v tudi bolj deževnem vremenu Žažejeve splezala Moško četrtfinalno in Indijanko, Prosenjak pa Moško polfinalno (7a), Žensko finalno, v Mišji peči pa Krvavico (7a) in Danger Zone (7a+).

11.10.1993

Doslej (po)objavljene Alpinistične novice
pa izpis objav:

o alpinizmu | o odpravah ipd.| o prvenstvenih

Vir: arhiv planID, Priredila: I. K.