Poldanovec (1299 m) - razglednik Trnovskega gozda

Senca Poldanovčevega nosu tam nekje pod VojskimIskanje Prekmandlca: Premagati moramo dobrih tisoč višinskih metrov, pretakniti se skozi razbito grapo in mestoma čez trentarske strme trave.

Prvi obisk Poldanovca mi je nagnal resen strah v kosti. V brezskrbnem potepanju, s še majhnimi otroki po Trnovskem gozdu, smo nenadoma prišli na rob. Ne na rob, brez opozorila smo se znašli na balkonu brez ograje, pod nami pa tisoč metrov zraka do trebuškega Frančiška.
Poldanovec s Stanovega robu.TPoldanovec z ene kozje steze proti Zelenemu robu.isti prirojeni čut varovanja mladičev (lahko rečete tudi ženska panika) me je popolnoma ohromil. Kar videla sem jih, leteče proti dnu, daleč tam spodaj. Zelo na hitro in na silo sva jih (na Uroševo začudenje) spravila nazaj pod drevesne krošnje. Sama pa sem se, s kepo v želodcu, zazrla tja proti Vojskem in Julijcem. Tako je bilo lepo. Dvakrat sem globoko vdihnila in napetost je popustila. Saj za tako razkošje v razgledih jih res ne smem prikrajšati.
Veliko kasneje, po že mnogih obiskih, sem se mučila s »pubertetniškim slončkom« (mojo hčerjo), ki je na poti vseskozi preizkušala mejo, še prenašanja njenega: »jst ne grem«. Ko sem po vseh izrabljenih idejah, kako ji vzbuditi zanimanje, dojela, da se sama ne bi znala vrniti, je bila moja ignoranca popolna.

Razgled s Poldanovca proti severu: Nagubana zelena odeja s parimi napakami, levo dolina Trebušice.

Prav potihoma se je priplazila za menoj na vrh in s kar precejšnjim rilčkom tiho obsedela ob meni. Čez nekaj časa, ko se je le-ta pričel topiti, pravi: »Mama, tu je pa tako lepo, kako visoko nad vsem sva!« Samo objela sem jo in uživala. Mogoče pa je seme le posejano na plodna tla in bo nekoč vzklilo. Na levi se je k zahajajočemu soncu spuščal greben čez več robnih vrhov, mimo Lazne in Čepovanskih Vrš, k Idrijci. Na desni so k Trebušici hiteli razdrapano divji govški grebeni z razmršenimi frizurami pravega črnega bora. Zeleni rob in Bukov vrh v svojih najvišjih točkah omagata, se prelomita in klecneta do dna. Trnovski gozd se je čez Hudo polje in Mrzlo Rupo pripenjal k Vojskarski planoti, ki se je tako veličastno dvigala nama nasproti.

Stanov rob, Stador, Kobilca, Čepovanske Vrše, ... Severni del Vojskarske planote, zadaj Tolminske gore, Kojca, Porezen in Blegoš. Proti jugu: Mrzla Rupa, Hudo polje, Bukov vrh, ... Mrzla Rupa, zadaj Čekovnik s Hlevišami.

V miru sva preštevali vse njene obrobne vrhove in vode, ki so druga ob drugi drvele v dolino. Nizale so se kot navpičnice, od Jelenške, Srne, Mkcove, Pršjaške, do najbolj znanega Gačnika. Za njimi sva slutili urez Idrijce, ki tostran grapasti svet loči od Šentviške planote in Cerkljanske. In med vso to zelenino, otočki z belimi hišami, koliko še živih? To prijetno popotovanje zvedavih oči je popestril bel okvir Tolminsko-Bohinjskih gora, s Krnom, Kaninom in sinjina nad njimi. Kaj imava pod nogami, raje nisva preverjali.
Kot nož oster greben, ki se izpod vrha spušča v dolino.Pod nogami  pa Gorenja Trebuša s cerkvijo sv. Frančiška.Bili sva nad vsem tem. Sami v pravih »Govcih«, dobro čez poldne na Poldanovcu. In brez kepe v želodcu sem prvič pomislila, da se poslanstvo, s katerim sem bila dodeljena na ta svet, počasi izteka. Obstajajo še radodarnejši prostorčki? Zakaj moje hrepenenje po višinah enih ali drugih Alp, ob tem pa imam pred nosom vse to in še več?
Poldanovec je najpostavnejši, zato tudi najrazpoznavnejši vrh v Govcih. Ti pa so strm, divji, skalnat, prepaden zaključek severnega roba Trnovskega gozda.

Takle parček travnolistne vrčice in hladnikije lahko vidite le na Poldanovcu in nikjer drugje na svetu.

Družbo mu delajo še Bukov vrh, Zeleni rob, Češevnika, Stanov rob in še kdo. Njegovo zgovorno ime se pojavlja vsepovsod. Dva sta v iztekajočih se zahodnih Karavankah kot Poldne, njima nasproti čez Savo so Martuljške in Rateške Ponce, nad Mangrtskimi jezeri je Poldnik, v Naborjetskih gorah je Poldašnja špica, … Ti vrhovi so prebivalcem pod njimi sončne ure. Delijo jim dneve na do– in popoldne. Ko je sonce nad njimi, je čas kosila. A taka ura je le za sončno vreme, le za prebivalce pod njenimi severnimi obronki in žal je gluha za premike na zimski ali poletni čas.
Če bi radi na Poldanovec iz Trebuše, je to kar prava hribovska tura. Dobrih tisoč višinskih metrov, pretikanje po razbiti grapi in mestoma trentarske strme trave, bosta vašemu podvigu dala pravo ceno. Bog ne daj, da z ne kaj prida skrbno označene poti po Poldanovški grapi zaidete levo ali desno. Sosednja (prej Hudourniška) nosi ime po Paternolliju, ki je na srečanje na Lokvah hitel po bližnjici.

Robe v Poldanovški grapi. Zvoniki v Poldanovški grapi. Razmršene frizure govških grebenov. Govške poči in špranje.

Pot pričnemo v Gorenji Trebuši, takoj za tem, ko se cesti po dolini z leve pridruži stara izpod Drnulka, ki je bila še do nedavnega tudi edina. Se še spominjate dolgoletne grožnje hidroelektrarne Kuk na Idrijci, ki bi dolino Trebuše, pa še katero drugo, kar potopila? Gradnja ceste po dnu bi imela pomen le za podvodni promet. Prebivalci kraja so več desetletij živeli v negotovosti ostati ali oditi? Kolikim so načrti pomagali na »boljše«?
Začetek je označen, poskrbljeno je za parkiranje ter tudi za počitek in osvežitev ob vrnitvi. Nevarnost izgube poti, je le na začetku, kaj kmalu nad kmetijo z imenitnim imenom Na gradu. Tam še vedno s svojo razmetanostjo nagaja zmešnjava vetroloma. A potrebno je po grapi, ki nam dobro polovico poti nakazuje smer. Zadnji del poteka po levem bregu in lepo uhojena, a dobro izpostavljena pot nas pripelje na greben, severno kraj vrha. Do njega, levo po grebenu in navzgor na vrh, ni več daleč.

Skozi špranjo do Triglava.

In ker se radi vračamo po drugi poti, lahko v povratku zakrožimo čez Lazno. Držimo se smeri pristopa. Namesto v Trebušo nadaljujemo po robu proti severu. Na koncu Mojske drage se pod rob Češevnika spusti lepa, tu pa tam še označena lovska stezica. Pripelje nas na gozdno jaso pod Stanov rob, kjer na njenem nasprotnem koncu poiščemo oznake za Lazno. Mimo Jurja nadaljujemo po robni gozdni cesti do odcepa Poti kurirjev in vezistov v Trebušo (rumeno modre oznake). Zgornjo trebuško cesto ulovimo v Lazah in ji v desno sledimo do parkirišča pod kmetijo Na Gradu, kjer smo pot začeli. Poti ni za podcenjevati in jo neveščim v brezpotju odsvetujem.
Med Poldanovcem in Stanovim robom, pod Velikim Češevnikom. Proti Stanovemu robu.Ležernejši pristop je z jugozahoda, z Lokvi. Prav pod njegovo teme pripelje gozdna cesta. Da tura le ni tako turistična, poskrbi včasih odprta, včasih zaprta rampa pred Mojsko drago. Tako se, če se nočemo soočiti z izzivom bivakiranja v avtu za njo, potepanje raztegne na tri ure. Ta pristop je tudi primernejši v zimskem času, kajti obisk Poldanovca iz Trebuše v snegu je zahtevna  zimska tura. Vsekakor pa velja poleg razglednika okusiti še Trnovski gozd v belem.
Vstop ali izstop iz Poldanovške grape nad kmetijo Na Gradu. Tudi pristop z Lokvi lahko zaokrožimo okrog Mojske drage. Vse ostale steze, kolovoze in kamionske ceste kaže pred kakšnim velikopoteznim zaokroženim valovanjem postopoma, previdno in dobro spoznati. Obvezna letna oprema je podroben zemljevid, dobri čevlji in v strminah cepin. Pozimi seveda dodamo še dereze.
Poldanovec ima vse, mogoče celo več, kar imajo veliki. Na njem klonejo celo slončki. Prihajajoča jesen ga opremlja z eksplozijo barv, ki je res ne smemo zamuditi.

Anka Vončina

Ja tam so pa tudi kuhali železo in menda steklo.

Govška družba vseh vrst in generacij.

Šopek z vrha: kamnokrečna lepnica
v družbi skalen jelenke.

Vlažne grape nudijo prave pogoje
za razvoj raznovrstnih talnih lišajev.

Rebrinčevolistna hladnikija tudi na
Poldanovcu. Ta "peteršilj" je ena najpomembnejših rastlin v Sloveniji
- edini naš rodovni endemnit. Raste
pa le v Trnovskem gozdu in na nje-
govih obrobjih.

Kajneda mi ne verjamete, da je foto-
grafija iz Poldanovške grape? Pa je!

V Poldanovški grapi.

Zelene "robe" Zelenega robu.

Ku-ku. Iz Poldanovške grape k sv.
Frančišku v Gorenjo Trebušo.

Iz Poldanovške grape proti Mrcinu
in Kobilci.

Iz Poldanovške grape proti Dolenji
Trebuši.

Pri Jurju na Lazni.

Arhiv: Iskanje Prekmandlca

Arhiv: Potepuški ostružki

2 komentarjev na članku "Poldanovec (1299 m) - razglednik Trnovskega gozda"

Stane Škrjanec,

Res je, Anka, Poldanovec je fant od fare in pol!

Priznam, ko sem ga prvič uzrl s strani Trebuše me je zavrtelo (ne le sape vzelo). Kakšne divje robe!

In tista stezica z markacije v levo, po naravnost lebdečih gredinah (seveda 'ta dušnih') ...

Se bo treba vrniti še po bele razglede.

Lp in srečno.

Jurij Šoba,

Turo sva z ženo opravila 20. junija 2016 in sva bila navdušena. Zahvaljujem se Anki za skromne napotke za pot, ki pa so zadostovali, da sva našla vse izstope iz Poldanovške grape na desni ali levi breg. Zato pa sva vendarle porabila kake pol urice dodatnega časa za iskanje. Posebno markacija pri zadnjem izstopu iz grape na levi breg (gledano kot se označujejo bregovi pri rekah) je že težko opazna in nekoliko zavaja, ker je izstop kakih 10 daljinskih m nižje od nje nazaj po grapi in greš sprva mimo. Ankina "zmješnjava zaradi vetroloma" v spodnjem delu se je še poslabšala, ker se je med podrtimi debli razraslo močno robidovje in je bilo napredovanje zelo počasno. Ampak na podrtih deblih so rdeče oznake za pot! To je slaba rešitev, kajti lubje odmrlih dreves bo kmalu odpadlo in oznake z njimi. Rešitev je, kot pravi Anka, da se na tem mestu gre kar po grapi. V njej so namreč možici. Vse Stanetove "naravnost lebdeče gredine" so zavarovane z aluminijastimi pletenicami, ki so v dobrem stanju. Nekaj je novih podrtih dreves zaradi zadnjega velikega žleda, ampak ne prav dosti.

Ankin opis povratka čez po lovski poti do Stanovega roba in jase ter na Lazno zadostuje. Pot kurirjev in vezistov v Gorenjo Trebušo pa odsvetujeva, ker je tam bistveno več podrtih dreves od zadnjega žleda kot na poti na Poldanovec. Porabila sva več kot dvakrat toliko časa kot za normalno hojo in se pri obhodih debel, plazenju pod njimi, odmetavanju vej in povezani telovadbi do konca utrudila, pa še mrak naju je lovil.

Zato bi priporočil skupinam kombinacijo z dvema avtomobiloma, enim v Gorenji Trebuši, drugim pa v Lazni ali Lokvah. Vsekakor je treba iti tudi po lovski poti Mojska Draga - Stanov rob, ki je mestoma razgledna, a varno speljana nad strmino (aluminijaste pletenice).