Mogočen gospod

Gorenjski glas, planinski kotiček - Jelena Justin: Stol (2236 m) - Najvišji vrh Karavank. Nanj vodijo številne privlačne in različno zahtevne poti. Če ga pokriva še malce snežne odeje, se ga je najbolje lotiti iz Završnice.

Naš današnji cilj je prvak Karavank, ena najbolj znanih slovenskih gora. S svojimi 2236 metri nadmorske višine zahteva dokaj dobro fizično pripravljenost gornika; pa ni važno, iz katere smeri se odpravi nanj. Premagati je potrebno precejšnjo višinsko razliko. Običajen pristop, ki je nezahteven, je mimo Valvasorjevega doma. Zahtevnejši in daljši je tisti iz Ljubelja, preko Zelenice, najzahtevnejša pa je zavarovana plezalna pot, ki se na Stol povzpne iz Trat (Johannsenruhe) iz Avstrije. Ker je Stol že vedno snežen, se ga bomo tokrat lotili iz Završnice.

Zavijemo proti dolini Završnice. Malo naprej od Lovskega doma so ob makadamski cesti, ki pelje naravnost v dolino, levo pa zavija proti Ajdni, parkirani jekleni konjički. Na travniku na levi strani se začne markirana pot. V spodnjem delu poteka po gozdu. Sledimo markacijam, ki nas pripeljejo do ceste, ki pelje proti Ajdni. Od tod do Valvasorjevega doma je še 15 minut. Ni skrivnost, da se do sem da pripeljati z avtom, vendar, čemu bi si krajšali pot, ko pa radi uživamo v naravi.

Valvasorjev dom stoji na nadmorski višini 1171 m. Markirana pot na Stol gre mimo doma v smeri vzhoda. Prečimo gozd in po 10 minutah pridemo do Žirovniške planine. Levo zavija t. i. Žirovniška pot, desno pa še ena, nekoliko daljša. Mi zavijemo levo. Od tod naprej se pot strmo vzpenja, vendar kljub strmini tega niti ni občutiti, saj je lepo speljana v okljukih. Z vsakim višinskim metrom se bo spreminjala podrast okoli nas. Vse bolj bomo dobivali občutek pravega visokogorja. Visoka trava in pritlikavi borovci, brez zavetja sence, nas bodo močno segreli. Ko pridemo do klopce, smo pri t. i. Prižnici. Območje Prižnice je v zimskih razmerah plazovito, zato, če je sneg, previdno. V zadnjem delu strmina pridobi na naklonu. Travnati greben na desni strani žlebu nas bo pripeljal naravnost do Prešernove koče na nadmorski višini 2174 m. Naš današnji vrh je blizu. Vidimo ga za kočo in do njega je še 15 minut. Od koče se podamo do sedla, kjer je Mali Stol. Z desne strani pride pot na Stol iz Ljubelja. S sedla se povzpnemo na vrh Stola, 2236 metrov visokega velikana Karavank.

Možnost je tudi, da nižje namesto po travnatem grebenu proti koči zavijemo levo po žlebu in se povzpnemo naravnost na vrh ter potem zaokrožimo mimo Prešernove koče.

Stol nudi obiskovalcu izjemen razgled. Kot na dlani so ostri vrhovi Julijskih Alp. Triglav z Rjavino, Bovški Gamsovec, Stenar, Škrlatica, Špik itd. Pred nami se razprostira greben Karavank; Belščica z Vajnežem, Struška, Golica, Dovška Baba, dominantna Kepa. Na vzhodni strani pa Vrtača, Begunjščica, Storžič, Kamniške Alpe ... Južna stran je geografsko barvita; Ljubljanska kotlina, gorenjska ravnina, notranjsko hribovje s Snežnikom, Polhograjsko in Loško hribovje, Porezen, Ratitovec, Jelovica. Severno je avstrijska Koroška, pa Ovčji vrh, Vrbsko jezero in Celovec. Severozahodno kipijo proti nebu Nizke in Visoke Ture. Z vrha Stola se Prešernovo kočo vidi, kot bi jo nekdo izstrelil na rob gore, kjer se neutrudno bori z vetrovi, mrazom in snegom.

Predlagam, da se vrnemo po poti vzpona oz. vse do klopce, v Prižnici sestopimo po žlebu, ki v teh dneh, ko je tam še nekaj snega, nudi hiter sestop. Ampak, previdno. Če je sneg pretrd, se hitro lahko zgodi nepotrebna nesreča. Če smo se logistično dobro organizirali, pa sestopimo mimo Srednje Peči do sedla Šija, 1693 m, ter mimo Doma pri izviru Završnice in Doma na Zelenici do Ljubelja. A tja nas mora priti nekdo iskat. V vsakem primeru: trden korak!