Paripalča 2009

Člani odprave: Ambrož Bajde (AO Kamnik) iz Zgornjega Tuhinja, Tine Cuder (AO Ljubljana-Matica) iz Bovca, Matevž Jerman ((AO Ljubljana-Matica)) iz Ljubljane, Urban Novak (AO Kamnik) iz Doba in Blaž Ortar (AO Ljubljana-Matica) iz Ljubljane.

Za letošnji alpinistični cilj smo si izbrali šesttisočak Paripalča (Paripalcha, 6017 m), goro v nepalski regiji Kumbu, nad vasico Gokio. Kljub temu, da hrib ne dosega velikih nadmorskih višin svojih sosedov, pa ima zanimivo severno steno, ki spominja na velike alpske stene. V tej steni so bile do sedaj preplezane tri smeri. Pri vseh treh prevladuje snežno – kombinirano plezanje. Naša želja je bila dodati novo smer na hiter alpski način.

Na pot smo se odpravili 8. oktobra. Cuder, Jerman in Ortar so leteli iz Münchna preko Helsinkov in New Delhija v Katmandu, Bajde in Novak pa prav tako iz Münchna toda preko Dubaja ter New Delhija. Kargo smo poslali 14 dni pred našim odhodom z JAT, vendar so na letališču v Beogradu delavci stavkali, kar je privedlo do tega, da smo morali v Katmanduju na kargo čakati še dva dni. V Luklo smo tako poleteli 13. oktobra.

Agencija nam je priskrbela sedem nosačev za naše tovore, ki pa so za nošnjo želeli nenormalno veliko denarja. V kratkem sprehodu po Lukli smo našli človeka (Sonam) z jaki, ki je bil pripravljen našo opremo prenesti v Gokio po veliko nižji ceni.
Prvo noč smo prespali pri Sonamu v Čeplungu (30 minut iz Lukle). V naslednjih treh dneh smo prišli v vas Gokio (4790 m) in se nastanili v Namaste lodžu. Letošnja baza je bila nekoliko drugačna kot smo jih navajeni v Himalaji. Bivali smo kar v lodžu (nekakšen himalajski hotel), tako da nam res ni bilo hudega. Spali smo v posteljah, jedli v jedilnici in se tuširali z vročo vodo (no to se nismo prav velikokrat) …

V naslednjih dveh dneh smo se za aklimatizacijo povzpeli na pogost trekingški cilj – Gokio Ri (5360 m) ter si ogledali dostop pod severno in vzhodno steno. Amrož in Urban sva se pod V steno Parilapče odpravila 19. oktobra popoldne in na moreni, eno uro oddaljeni od stene, postavila šotorček. Naslednji dan sva preplezala novo smer, ki sva jo poimenovala Kje si luna?. V šotorček sva se vrnila ob enajstih zvečer, prespala in se v Gokio vrnila naslednji dan. Blaž, Matevž in Tine so isti dan poizkusili v S steni vendar so zaradi velike količine nepredelanega snega obrnili.

Kje si luna?
V spodnjem delu skala do 5b, nato smer sledi snežno-lednim rampam z odstavki ledu do 90°. Sneg večinoma nepredelan pršič, gaženje do kolen. Z vrha seraka še štirje raztežaji skale (III/IV). Z vrha smeri še ok. 150 m prečenja na glavni vrh (6017 m).
Vreme čez dan sončno in razmeroma toplo, zvečer in ponoči hladno in vetrovno.
Sestopila sva po smeri Oracle, večinoma s pusti ob vrvi (ok. 15 spustov).
Iz šotora sva štartala malo po 5. uri zjutraj, plezati sva začela ob 7., vrh dosegla ob 16. ter bila nazaj pri šotoru ob 11.. (Kje si luna?: TD+/skala do 5b, led do 90°, 750 m, 9 h za smer, 18 za turo, prvenstvena.)

Čez dva dni (22.10.) so Blaž, Matevž ter Tine poizkusili še v zahodnem podaljšku Dawa peaka (Zahodna Parilapča/Pharipalcha west). Po zanimivem terenu z dobrimi razmerami so preplezali sto metrov pod greben, kjer pa jih je ponovno ustavil globok pršič. Sestopili so s spusti ob vrvi in se zvečer vrnili v Gokio.

V naslednjih dneh je zapihal nekoliko močnejši veter, tako da smo se zadrževali bolj v okolici baze. Blaž, Matevž ter Tine so 26. oktobra zaradi bolezni zapustili Gokio ter se v naslednjih dneh preko Renjo passa vrnili v Katmandu. Ambrož in Urban sva ostala pod Parilapčo, kjer sva dan kasneje poizkusila preplezati že obstoječo smer Snotti's gully v S steni. V tej smeri sva pričakovala kolikor toliko dobre razmere, glede na velike količine nepredelanega snega, ker smer poteka po največjem ''grabnu'' v steni in bi se zato lahko sneg splazil. Ta dan pa v smer sploh nisva vstopila ker se je Ambrož namučil že s samim dostopom. Sam sem šel pogledat v desni del stene, vendar so se zelo dobre razmere na ok. 5600 metrih spremenile v pršič ter kasneje kložo, kar je pomenilo, da sem kmalu sestopil nazaj pod steno. Ker pa sva imela na voljo še nekaj dni sva se odločila, da pod steno pustiva vso tehnično opremo za morebiten ponoven poizkus.

Čez tri dni (30.10.) sva ob 13.30 že stala na vrhu Dawa peaka (5977 m), ki je res zanimiv. Prvopristopnika Jon Bracey ter Nick Bullock (prva preplezala Snotty's gully) sta vrh opisala kot ''coffee-table-sized top''.
Malo čez sedmo uro zvečer sva že pila čaj v Gokyu.

Snotty's Gully
Vstop po tankem ledu (dobrih 85°), sledi plezanje po kotu kjer prevladuje led. V rampi v levo so razmere slabe – steklen led in pršič. Sledi kombinirana prečnica v izrazito grapo. Tu deloma predelan sneg z lednimi odstavki do 90°. Z grebena na vrh vodi raztežaj dolg skalnat greben. Vreme večinoma jasno z zmernim na sestopu pa kar močnim vetrom.
Sestopila sva po zahodni steni proti prelazu Renjo, v zgornjem delu večinoma s spusti ob vrvi (ok. 8).

Iz Gokya sva štartala ob 4.30, plezat sva začela ob 7., vrh dosegla ob 13.30 ter Gokyo malo čez 19. uro. (Snotty's Gully: ED+/M5+,Wi5, 1000 m, 6.30 h, cela tura 15 h, ponovitev.)
V naslednjih dveh dneh sva spakirala opremo ter se še malo razgledala po okolici (no Ambrož se je, jaz sem več časa preživel v WC).
2. novembra sva zapustila Gokio in se v naslednjih treh dneh ''sprehodila'' do Lukle, od kodar sva naslednji dan poletela v Katmandu. Tu smo se ponovno srečali vsi člani odprave in naslednjih par dni preživeli v dobrinah, ki jih ponuja nepalska prestolnica.
V Slovenijo smo se vrnili 10. oz. 11. novembra.

Kronološki pregled:

08.10.: Prevoz v München in let v Dubaj
09.10.: Let Dubaj – Delhi – Katmandu. Zvečer nastanitev v Thorong peak guest house.
10.10.: Čakamo kargo, ki naj bi prišel ponoči.
11.10.: Še vedno čakamo kargo. Cuder in Ortar na agenciji urejata vse potrebno za odhod v hribe. Kargo naj bi prišel ponoči.
12.10.: Kargo je dopoldne v Katmanduju, popoldne pa že prepakiramo opremo v tovore po 30 kg.
13.10.: Dopoldne let v Lukio (2840 m), kjer najamemo tri jake za nošnjo naših tovorov. Prespimo pri lastniku jakov v Čeplungu (2660 m, 30 minut hoje iz Lukle proti Namče Bazarju).
14.10.: Čeplung – Namče Bazar (3400 m).
15.10.: Namče Bazar – Dole (4100 m).
16.10.: Dole – Gokio (4790 m).
17.10.: Bajde, Cuder in Novak gremo popoldne na Gokyo Ri (5360 m).
18.10.: Jerman in Ortar na Gokio Ri, ostali trije pa gremo pogledat dostop pod S steno. Sam grem pogledat še dostop pod V steno.
19.10.: Bajde in Novak greva popoldne prespat pod V steno.
20.10.: Bajde – Novak v V steni preplezava novo smer: Kje si Luna? ,Cuder – Jerman – Ortar pa poizkusijo v S steni, vendar zaradi slabih razmer obrnejo.
21.10.: Bajde – Novak se vrneva v Gokio, ostali trije počivajo.
22.10.: Cuder – Jerman – Ortar v desnem podaljšku Dawa peaka poizkušajo preplezati novo smer. Obrnejo sto metrov pod grebenom zaradi velike količine nepredelanega snega. Sestopijo v Gokio. Bajde – Novak počivava.
23.10.: Novak dopoldne na Renjo pass, ostali štirje v Gokiu.
24.10.: Počivamo in pripravljamo opremo. Zunaj pošteno piha.
25.10.: V Gokiu. Veter še vedno močno piha, drugače je vreme v redu.
26.10.: Cuder – Jerman – Ortar gredo čez Renjo v Tame. Bajde – Novak se pripraviva opremo. Veter pojenjuje.
27.10.: Bajde – Novak poizkusiva v S steni – smer Snotty's gully. V smer ne vstopiva zaradi Ambroževega slabega počutja. Sam se v desnem delu povzpnem do višine ok. 5600 metrov, kjer pa zaradi nepredelanega snega in kasneje klože obrnem. Pod steno pustiva tehnično opremo.
Ostali trije iz Thameja v Namče Bazar.
28.10.: Novak proti Čo Oju bazi pod J steno. Povzpnem se na K 5550 m med 5. In 6. jezerom. Bajde v Gokiu, Cuder – Jerman – Ortar pa iz Namče Bazarja v Luklo.
29.10.: Bajde – Novak v Gokiu, Cuder – Jerman – Ortar poletijo v Katmandu.
30.10.: Bajde – Novak preplezava Snotty's gully.
31.10.: Bajde odide po palice, ki sva jih pustila pod steno, Novak v Gokiu.
01.11.: Bajde v bazo pod J steno Čo Oja, Novak v Gokiu.
02.11.: Bajde – Novak iz Gokia v Namče Bazar.
03.11.: Bajde – Novak v Namče Bazarju.
04.11.: Bajde – Novak iz Namče Bazarja v Luklo.
05.11.: Bajde – Novak iz Lukle letiva v Katmandu, kjer se srečava s Cudrom in Ortarjem. Jerman je v Langtangu.
06.11.: Jerman pride iz trekinga v Langtangu, ostali smo v Katmanduju.
07.11.: Vsi v Katmanduju.
08.11.: Spakiramo kargo in ga pošljemo v Slovenijo.
09.11.: Cuder – Jerman – Ortar odletijo proti Delhiju in se 10. novembra vrnejo domov.
10.11.: Novak odletim proti Delhiju in sem naslednji dan doma. Bajde ostane v Katmanduju (gre še malo po Indiji …).

Poročilo pripravil: Urban Novak

Kje si luna?

V njenem spodnjem delu

... ter pod vrhom

Snotty's gully

Led v njenem spodnjem delu