Rombon

Rombon - SZ grebenGorniška potepanja: Takoj nad trdnjavo se steza požene v breg. Pot je prava umetnija. Vije se po zelo strmem pobočju, ki bi bilo brez steze skoraj neprehodno. Po dobri uri se je strmina unesla in napis naju povabi k zgodovinski koti 1313 m. Tu so ostale le še ruševine in prelep pogled na Bovško kotlino z vencem gora v ozadju.

Po sledeh prve svetovne vojne

Na Rombon (2208 m) sva se pred mnogimi leti povzpela iz Bovca po označeni poti. Tokrat sva se odločila za pristop od trdnjave Kluže.

Trdnjava Kluže

Skozi predor vodi do zgornje trdnjave sprehajalna (vojaška!) pot. V dolgem ovinku pripelje naravnost nad spodnjo utrdbo, ki jo lahko opazuješ s ptičje perspektive. Takoj nad trdnjavo se steza požene v breg. Pot je prava umetnija. Vije se po zelo strmem pobočju, ki bi bilo brez steze skoraj neprehodno. Po dobri uri se je strmina unesla. Napis je povabil do zgodovinske kote 1313 m. Tu Vznemirljiv začetek ture so ostale le še ruševine in prelep pogled na Bovško kotlino z vencem gora v ozadju. Nadaljevala sva po mulatjeri, vseskozi proti levi navzgor. Ko sva stopila iz gozda, je bilo treba najti odcep poti v krnico Veliki Dolič. Po njej naj bi bil razmeroma enostaven prehod po vzhodnem pobočju na vrh Rombona. Odcepa pa ni in ni bilo. Našla sva sicer možic, ki pa v desno navzgor ne pokaže nobene shojene poti. V vodniku sicer piše, da v krnici lahko zasledimo ostanke poti. Očitno ne na začetku. Ko sva se že čisto približala stenam grebena, ki loči Veliki Dolič od Stojnikovega Doliča, sva se odločila, da jo ubereva kar desno navzgor – pa čeprav brez poti – v krnico, kjer je obljubljen prehod na vrh. Začetni metri so bili res zoprni, vendar sva kmalu našla ostanke stare vojaške poti. Sledila sva ji brez večjih težav. Pod vršno glavo se je že od daleč pokazal prehod, ki naju je pripeljal do novih, še obširnejših razgledov. Že do takrat se nisva ravno pritoževala nad njimi (Mangrt, Jalovec, Triglav...).

Mangrt, Jalovec, Loška stena, Triglav ...

Z vsakim metrom je bila pot bolj ohranjena. Vodila naju je mimo temeljev vojaških objektov, ki so jih zgradili tik pod vrhom. Na Rombonu je pogled zajel še drugo, zahodno polovico obzorja. Kanin, Montaž, Viš in ostali vrhovi Zahodnih Julijcev so se postavili na ogled.
V načrtu je bil še Rombonov SZ greben. Sestopila sva po označeni poti v zahodni smeri. Steza tako vztrajno vijuga levo in desno, da je pot do vznožja Črnelskih špic daljša, kot je videti od daleč. Na Vrh Ribežnov (2024 m) sva se povzpela z markirane poti po lahkem brezpotju. Grebensko nadaljevanje naj ne bi bilo pretežko. Prečila sva Prišno glavo (1946 m) - v njeni bližini je pravo pravcato grebensko okno, Malo Ušje (2007 m) in Veliko Ušje (2048 m). Greben res ni pretežak (strme trave, lahko preplezljivi skalni pragovi in celo shojena stezica), ni pa tistim, ki imajo težave z vrtoglavico priporočljivo preveč pogledovati v Možnico, ker je na tej strani globok prepad.
Glede podobnosti imen v naših gorah pa naslednja prigoda. Ko sva se zjutraj z Biserko odločala kam bova šla je rekla samo:
"Kamorkoli, samo, da ne bo rušja. Za nekaj časa ga imam čisto dovolj."
Ni še namreč minilo veliko časa od takrat, ko sva se precej pretepala z njim na SZ grebenu Trentskega Pelca. Obljubil sem ji, da ga ta dan ne bo niti »pošlatala«. Ko je ob vožnji do izhodišča današnje ture pogledala na zemljevid, je iz njenih ust priletelo:
»Rušje bo!«
Jaz sem samo začudeno pogledal, pa je brž pojasnila:
»Poglej, tukaj piše, da bova hodila čez Malo in Veliko Ušje ter Vrh Ribežnov. In kaj je bilo zadnjič? Zelo podobno. Na Trentski Pelc sva pristopila preko vrha, ki se mu reče Ušje (itak bi se mu moralo reči Rušje!), na drugi strani Trentskega Pelca je pa sedlo Ribežni.«
Res je, da so si imena zelo podobna, težav z rušjem pa vseeno ni bilo ...
Po krajšem počitku na Velikem Ušju (brez rušja), sva nadaljevala po grebenu proti Rombonu. Poiskala sva še zadnjo grebensko vzpetino, ki naj bi se imenovala Vrh Police. Jaz sem zastavil čisto preveč po grebenu in sem moral za kazen obračati malo pred škrbino z omenjenim vrhom. Eden prestop je bil namreč zelo siten in sem raje »cviknil«, kot da bi preizkušal trdnost melišč v Možnici. Vrnil sem se nazaj do »primernega mesta«, kjer se je že pred tem spustilo dekle in prehod zadelo v prvo. Saj veste, tisti (ne vem kateri že) ženski čut ... Pristop na Vrh Police (2105 m) je bil potem presenetljivo enostaven. Vsaj v primerjavi z mojimi akrobacijami pred nekaj minutami.
Raziskovanja je bilo za danes dovolj. Bližal se je večer. Skočila sva na Veliki vrh in s pogledom objela njegov SZ greben, ki sva ga ravnokar dodobra »prešnofala«. Sestopila sva po že znani poti. Nekaj metrov pod vrhom naju je presenetil majhen križ (spomin in opomin na krvavo zgodovino Rombona), ki se, pritrjen na majhni skali, razgleduje po okolici.

Iz sence na sonce = iz vojne na svobodo.

Prav prijeten je bil sestop po gozdu. Odpadli listi naredijo pot mehko. Tisoč višinskih metrov čistega užitka. Le na ostrih zavojih je bilo treba paziti. Zavore nama zaenkrat še dobro služijo. Na takšni strmini ne bi bilo priporočljivo zleteti s steze.
Ravno toliko dneva je še ostalo, da sva se sprehodila skozi Hermanovo trdnjavo. Sicer so vse skupaj samo še ruševine, vendar debeli zidovi pričajo o mogočnosti zgradbe - ter hkrati o človeškem strahu pred samim seboj ...

gorisekgorazd@gmail.com

Okno pod Prišno glavo

Mangrt in Jalovec nad Koritnico

Arhiv: Gorniška potepanja

16 komentarjev na članku "Rombon"

Iztok Snoj,

Datum opravljene ture je 8.10.2006.

Igor, pravzaprav ne morem vedeti, moral bi napisati »datum je snet z objavljene slike«. Vse je štimalo, tudi odpadlo listje kaže na oktober, ure so bile smiselne… lahko da ni res in ni pravi datum. Kajti tudi večina drugih datumov se ne ujema. Šel pogledat še datume slik drugih zgodb. A verjameš, da sem prav zmeden.

Recimo, pri Čedci je Gorazd napisal, da sta bila ena zadnjih, datum slike pa je star eno leto. Pa sem mislil, da ima Gorazd napačno nastavljeno leto. Ampak datum 13.03.2007 je pri Košutnikovem turnu čisto pravi, tisto leto je bil zadnji krajec (kot je na prvi sliki), leta 2008 pa je bil na isti dan prvi krajec. In vsi datumi, kot jih pokažejo slike, se ujamejo na sobote, nedelje ali praznike (razen redkih izjem). Tudi ure dneva čisto lepo ustrezajo pri vseh slikah.

Gorazd, ali mi lahko ti pomagaš pri razlagi?

Spodaj je oznaka dneva v tednu, datum s slike, datum objave in naslov potepa:

(podatki so zlahka dostopni čisto vsakemu bralcu teh strani)

so 22.12.2007 11.01.2008 Kalški Greben

ne 17.02.2008 21.03.2008 Velika Martuljška Ponca

po 03.03.2008 28.03.2008 Jezerska Kočna

so 17.03.2007 04.04.2008 Jalovec

xx 25.12.2006 11.04.2008 Veliki Oltar (verjetneje kot 06.01.2007)

so 14.04.2007 18.04.2008 Triglav - Slovenska smer

xx 26.12.2006 25.04.2008 Ojstrica

po 12.03.2007 02.05.2008 Veliki vrh in Kladivo

to 13.03.2007 09.05.2008 Košutnikov turn – Vzhodna grapa

ne 22.04.2007 16.05.2008 Špik Hude police

xx 01.05.2007 23.05.2008 Visoki Rokav (2646 m)

xx 02.05.2007 30.05.2008 Zeleniške špice

so 19.08.2006 21. 08. 2008 Mrzli vrh in Storžek

ne 08.10.2006 28.08.2008 Rombon iz Kluž in greben Ribežnov

Iztok Snoj,

Dušan ima prav, četudi je po moje njegovo mnenje subjektivno.

Le kaj mi je tega treba. Zakaj se sploh vtikam v to. Saj so prijetni opisi dogodivščin z gora. Malo je kriv za to moj ego, nekaj zaslug pa ima radovednost, ali so bili občutki pravi ali ne. Odgovori so bili pač taki, ki so vse skupaj še bolj zameglili in sem še manj vedel, pri čem sem. Priznam, tudi ta hip nisem dosti na boljšem.

Nisem se mogel zadržati, vseeno sem brskal naprej. Tudi Renata bo na nek način imela prav – našel sem eno zgodbo in jo prekopiral sem. Zgodba je žal prestara, da bi jo našel na spletu, moral sem jo pretipkati. Objavljam jo z avtorjevim dovoljenjem in pod pogojem, da ne bom ničesar spreminjal, nič olepševal, izpuščal ali popravljal.

Po mojih informacijah je bil to obisk enega izmed ključnih vrhov na frontni liniji v prvi svetovni vojni. Takole se glasi:

Z Janovim avtom sva šla ob 8h na pot čez Vršič v Trento. Ustavila sva se pri Mlinarici in slikala In še pri povratku k avtu.

V Bovcu nakupiva hrano. Naloživa pijačo. Otovoriva se in odštopava do Kluž. Kdo nama ustavi? Ženska v fičotu, ki ima zelo slabe zavore in trije so že notri…

Ob 12h le začneva pri Klužah. Po ¾ ure narediva malico. Malo morava zmanjšati težo. Rad bi se nalokal vode, a kaj, ko je ne bo več, če jo popijem takoj.

Vreme je lepo, hude vročine ni, hodiva po senčni strani.

Na višini 1133 pogledava za eno pot. Daleč ne. Malica. Gozdne jagode. In že sva na koti 1313 (drajcen – drajcen), kjer se slikava z obema aparatoma.

Naprej. Do planine, ki je ni več in poti prav tako ne. Midva pa kar po travi navzgor. Zavijeva v nekakšno krnico, ki se podaljšuje z melišči prav pod vrh Rombona. Vseeno napredujeva hitro.

Pod vršno kapo sva. Odločiti se je treba. Levo ali desno. Odločiva se za severni – desni greben. Tudi levi bi bil dober, spoznava naslednji dan pri sestopu.

Trava skale in strmina Pogled nazaj pa veličasten. Ob 19h sva na vrhu. Najdeva tudi pot. Zelo sem utrujen. Nabirajo se oblaki in razbijajo, toliko da je neprijetno. En oblak se ugnezdi nad nama in noče nikamor. Za pozdrav nama spusti par kapelj. A odnese še njega in skrbi, če bova lahko spala na prostem.

Popraviva si ležišče in iz starih desk zakuriva prijeten ogenj. Torej kuriva na 2170 m! Prijetno klepetava ob konzervi piva. Janijevi kajpada. Spat greva ob 22.30 dobre volje.

Noč je bila jasna. Zbudiva se ob 6h, ko slikava sončni vzhod. Za Jana. Zares vstanem ob 7.30. Potegnil sem malo.

Greva na vrh. Spotoma nekajkrat slikava na ploščadi pa na samem vrhu. Tik pod vrhom so »luknje«. Ne smeva zamuditi. Vidiva tudi ovce, ki jih je zjutraj prignal nadme Jan… Nad seboj pri sestopu vidiva balon. Tako imaginaren je. Ob 10h sva šla navzdol. Srečava že prvega planinca.

Vračava se po novem brezpotju tokrat na Kraljišče (Kržišče). Kako bi ne bilo, če tudi tam se ne bi slikala! Jan še blodi naokoli, jaz počivam. Nato spet malo po poti in zavijeva poševno navzdol mimo Čukle. Zopet brezpotje!

Bovec je na dosegu roke in še vedno sva več kot 1400 m nad njim! Višinomer pa neusmiljeno kaže metre. Veliko metrov. Prideva do planine in po redkem gozdu v hudi vročini navzdol.

Tam doli je studenec. Izgleda blizu. A vendar je še kar precej. Višinomer ni lagal in kazal preveč. Osveživa se v vodi, nato pa še malo do Bovca. Zaslužila sva si pivo. Vračava se čez Vršič.

2. in 3.8.86

Vid Pogačnik,

Na www.summitpost.org skušam imeti čim bolj ažurno stran Rombona. Če je kdo od vas pripravljen pomagati, vas vabim, da te dragocene informacije 'objavite' tudi tam.

LP, Vid

Dušan Škodič,

Iz muhe je nastal slon, iz slona zrezki, iz zrezkov pa polpeti ... In kaj je pravzaprav sploh bilo na začetku?

Mogoče bi bilo pametno, da se posvetimo še kakšni drugi temi!

Igor Zlodej,

Precej zmeden opis, enkrat sta na Rombonu pa ne vidita nič, potem se vrneta in sta na Velikem vrhu pa vidita križ (prej ga nista) tudi marakcij, ki jih je ogromno na vsej poti iz Kluž nista videla, skratka, v tej zvezi ne bom ničesar več pojasnjeval. In če ne poznaš zgodovine in drugih dejstev jih ne navaj na pamet. Tisti majhen železni križ je nekdo demontiral na pokopališču pod Čuklo in ga pred leti postavil na vrhu, ne vem komu v čast ali spomin, oskrunil pa je pokopališče spodaj.

Če je za gospo Renato križ kos železa in pokopališče kup, potem popolnoma razumem njen nivo pisanja, še bolj nivo tistega, ki ga tako vneto zagovarja. Če gospa Renata slučajno ne ve, da so novinarji dolžni pisati resnico in samo resnico, do katere pa se pride tudi s prisotnostjo in lastnimi ugotovitvami na terenu, razgovori, pogovori, preverjanji, tudi pri več različnih virih, pa naj gre za navadno reportažo ali povsem resen članek, potem ji jaz ne morem pomagati. Izgovarjati se na pomanjaknje časa, naglico, zahteve urednikov, ki nalagajo kup dela, je ceneno, žalostno in neodgovorno.

Kar pa se tiče "Gorniških potepanj" sem vedno menil, da so opisi sveži in trenutno aktualni, čeprav sem glede tega bil večkrat v dvomih, ker so bile razmere predvsem pozimi povsem drugačne, kot so bile opisane ob objavi. Ne glede na članke na zalogo, bi se moral avtor pred objavo prepričati, če je stanje še takšno kot je bilo, ko je bila pot prehojena oz. preplezana. Vedeti je potrebno, da je internet javni medij, dostopen vsakomur in lahko netočno navajanje podatkov komu tudi škoduje. Poznam pa tudi primer novinarke, ki je ob tragediji v Logu pod Mangartom za "svojo hišo" poročala za jutranja poročila, da je v Logu vse brez posebnosti, dejansko pa se je ponoči zgodil tragični plaz, 7 smrtnih žrtev in pravo razdejanje. Pa samo en telefonski klic bi bil potreben. Kaj je "hiša" storila z novinarko si lahko le predstavljate.

Igor Zlodej,

Prvič nobenega nisem napadel, še najmanj Goriška, zadevo sem skušal le pojasniti. Kot nisem pristojen za postavljanje križev, tudi nisem za njihovo odstranitev, zato se lahko obrnete na prisojne organe. Glede dvojnih imen za vas mogoče niti ne dvomim, večina pa tega ne ve, zato zmeda. Če sta pot res opravila dne 8.10.2006 kot je zapisal Iztok markacij nista mogla videti, ker jih na tej poti takrat ni bilo. Pot je bila markirana zaradi velike dolžine v dveh delih in sicer 21.6.2007 in 18.7.2007, prav tako očiščena kamenja in obžagana. V svojem opisu navajate, da ste šli po "nemarkinarnanem pristopu" sedaj pa navajate, da ste videli markacije, ki jih takrat ni bilo. To mi pa res deluje rahlo zmedeno, seveda, če Iztokov zapis velja. Sicer pa je križ na takem mestu, da ga tisti ki stopi na vrh v vsakem primeru vidi, ampak to niti ni pomembno.

Glede ostalih pripomb lahko povem, da glede poti Bavšica - Bala - sedlo Brežice ni nikakršne neusklajenosti z naravo in karto, pot je označena in vrisana na karti. Briceljk nikoli ni bil uradno markiran s strani našega PD in tudi ne bo, tak je pač dogovor z upravljali in koristniki območja. Za kar so počeli tečajniki pred mnogimi leti pač ne morem prevzemati odgovornosti. Pot okoli Pihavca je bila pred mnogimi leti markirana, vendar se je opustila, spet na željo lokalnih lovcev, kot taka je tudi usklajena z karto Julijske Alpe - zahodni del - tretja izdaja, in sem v tej zvezi kot za Briceljk osebno sodeloval z Geodetskim zavodom Slovenije, ki izdaja planinske karte. Če je nimate si jo kupite in oglejte, verjetno pa jo glede na izkušnje in hojo po brezpotjih ne potrebujete. Da pa se stanje v naravi pogosto spreminja vem tudi sam, ampak karte se pač tiskajo na vsakih nekaj let in prej tega pač ni možno spremeniti.

Kot vidim potrebujete tudi pojasnilo kaj je gradnja planinske poti in označba stare poti. Kot verjetno veste je bila ta pot zgrajena za časa 1. svetovne vojne z avstroogrske strani in ni šlo za nadelavo nove poti, za kar je res bil že pred leti sprejet sklep, da se novih poti in tudi koč ne gradi, ampak možne so tudi izjeme. V tem primeru je šlo samo za označbo - markiranje zelo stare poti. To pa iz razloga, ker jo je zadnja leta začelo uporabljati veliko število planincev, ki so se zaradi raznih stranskih poti, katere ste verjetno tudi opazili pričeli pogosto izgubljati oz. so zašli in so potrebovali pomoč. Leto pred izvedbo smo pridobili vsa potrebna soglasja upravljalcev prostora, to je lastnikov, zavoda za gozdove, lovske družine, ki je bila še posebej zainterisirana, da se pot označi, ker so planinci tavali po lovišču, tako kot tudi vi pogosto izbirate svoje poti in motitite divjad. Markiranje je bilo opravljeno z vednostjo KPP pri PZS in tako smo pot ob ne majhnih naporih očistili in markirali na veselje planincev in drugih uporabnikov.

Pa srečno v gorah vama želim.

Gorazd Gorišek,

Andrej, ali si res preprican, da je "pot" skozi Veliki Dolic na Rombon markirana?

Malo pozno, ampak vseeno bom nekoliko osvetlil koncept pisanja svoje rubrike.

Gorniška potepanja niso gorniški dnevnik, še manj trenutne razmere, zato datumov ni.

Namen pisanja so predvsem opisi lepih, zanimivih in malo obiskanih kotičkov, kamor rado zanese prave gorniške potepuhe.

Lep pozdrav z Laponske,

Gorazd

Gorazd Gorišek,

Igor, zakaj tisti križ niste vrnili na svoje mesto, ali pa vsaj poiskali storilca, ki ga je prenesel. Napadli pa ste me skoraj tako, kot da bi napisal, da je križ pod Rombonom od osamosvojitvene vojne leta 1991. Ali res menite, da sem tako zmeden, da ne vem, da se Robmonu reče tudi Veliki vrh in da nisem opazil nobene markacije na poti iz Kluž. Gor grede pa križa nisem videl, ker grem vedno malo drugje. Tako se veliko več vidi ...

Morda bi pa malo poskrbeli za "označene" poti (Bala, Briceljk, pot okoli B. Pihavca). V naravi in na zemljevidih je prava zmeda. Še Mihelič in Klinar sta se kregala glede njihove označenosti. Zame ne skrbite. Jaz bom že našel pravo pot. Kljub pripisani veliki zmedenosti. Koga drugega pa bi utegnila rdeča črta na Briceljk na zemljevidu res zmesti. Če ste pot medtem že "prebarvali", se vam za napisano iskreno opravičujem.

Če pa je opisana pot na Rombon res v celoti markirana ... Od kdaj se v Sloveniji spet gradijo označene poti?! Kot predsednik PD Bovec, boste to zagotovo vedeli.

Ivan Jurkovič,

Spet en od opisov, ki bi jim bilo treba pripisati datum izvedbe.

Nekaj v tem smislu, ja.

Naj zraven dodam še tole novičko:

Renata Krauthaker,

Tokrat se tudi jaz popolnoma strinjam - po mojem sploh nikoli nista bila na Rombonu, ampak sta priložene slike pobrala kar z interneta.

PS: Seveda se hecam.

Drugič pa, če ne vesta od kje je kakšen kos železa na bovškem, preden zapišeta tako neumnost, pojdita okoli domačinov in se pozanimajta kdo ga je prenesel iz katerega kupa in kam ga je položil. In če izvesta natančen odgovor, ga mimogrede še vprašajta, zakaj ga vendar ni nesel nazaj, če že tako natančno ve, kam spada!

Andrej Kranjc,

Mogoče to, da je pot iz Kluž na Rombon že nekaj let markirana...

Pred leti ni bilo iz smeri Kluž nobene markirane poti na Rombon. Tudi sam sem takrat šel skozi Veliki Dolič. Sedaj pa gre markirana pot naprej v levo in nato navzgor, kjer se malo pod vrhom (Za Vrzelno?) priključi poti iz Bovca.