Snežni plaz vzel mladi življenji

Slovenske novice, 19.01.2004 – Mirko Kunšič: Za 25-letnega Marka Piceka in 25-letnega Dina Jeremiča ni bilo več pomoči, 24-letni Robert Demšar se je rešil sam in iz plazu izkopal še 25-letnega Hrvoja Gjörija

TRAGEDIJA

Plaz jih je zajel v predelu Kokrske grape na spodnjem delu fotografije

Sobotni plaz mokrega nesprijetega plazu je posrkal štiri Zagrebčane – Za 25-letnega Marka Piceka in 25-letnega Dina Jeremiča ni bilo več pomoči, 24-letni Robert Demšar se je rešil sam in iz plazu izkopal še 25-letnega Hrvoja Gjörija - Demšar je davi pritaval v dolino in poklical 113 - 18 kamniških gorskih reševalcev s štirimi vodniki lavinskih psov odšlo po zasute in ranjenega - So se Zagrebčani ušteli v oceni vzpona na Grintovec ?

Kamniška Bistrica, 18. januarja
"Prijatelj je nenadoma zakričal: Plazzz! … Štirje smo se v soboto popoldne vračali s Kokrskega sedla. Tja smo prišli že v petek. Trije so poskušali priti v soboto na 2558 m visoki Grintovec. Nekaj sto višinskih metrov pod vrhom jih je orkanski veter in sneženje prisilo, da so obrnili. In ko smo po 16. uri šli vsi skupaj navzdol, nas je od zadaj presenetil plaz. Vse se je tako hitro dogajalo, da se spominjam le tega, kako me je zavrtelo v plazovini. Ko je nastala mrtvaška tišina, sem začutil bolečine in vedel, da se je zgodilo nekaj hudega," pove v nedeljo dopoldne, še ne 26-letni Hrvoje Gjöri, Zagrebčan, študent, ki jo je odnesel z zlomljeno nogo.
Janez Podjed, načelnik postaje GRS Kamnik ga je, zdravniško oskrbljenega pripeljal v Kamniško Bistrico. Do terenskega vozila so ga pripeljali v nosilih UT 2000 kamniški gorski reševalci.

Akcija

Zdravnik dr. Primož Trunk je oskrbel ranjenca "Ob 03.45 uri me je zbudil dežurni regijskega Centra za obveščanje in mi prenesel sporočilo Zagrebčana, da je plaz, v grapi pod Kokrskim sedlom, zajel skupino štirih. Dva sta ostala pod plazom," nam pove Podjed. V dolini je skrbel za logistiko medtem, ko sta skupino 18 gorskih reševalcev, pridružili so se jim štirje vodniki z lavinskimi psi, vodila na plazišču Janez Ažman in Janez Kosec.

"Skupina je v globokem snegu sestopala s sedla. Vse je zajel plaz in jih nosil po strmi grapi. Dva je plazina poskrbala vase. Dva je pustila pri življenju. Ker sta bila zasuta več kot 15 ur, ni bilo nikakršnih možnosti za preživetje. V doktrini GRS velja, da je za preživetje usodnih prvih petnajst minut (reševalci trdijo, da gre prvih pet minut za iskanje zasutih, drugih pet minut za izkopavanje in tretjih pet minut za oživljanje). Nato se krivulja preživetja hitro znižuje," nam je dejal zdravnik in gorski reševalec letalec dr. Primož Trunk, ki je davi najprej oskrbel Hrvoja z zlomljeno nogo.

Njega je zanesljive smrti rešil prijatelj, 24-letni Robert Demšar iz Zagreba, ki je bil, kot so nam povedali kamniški gorski reševalci, nekaj ur zasut in zabetoniran v oklepu plazu mokrega sprijetega snega. Sam se je izkopal in nato rešil še Hrvoja. Ostalih dveh prijateljev, 25 letnega Marka Piceka in 25-letnega Dina Jeremiča ni našel. Kričal je, v upanju da bo dobil odmev, toda v grapi strmega bukovega gozda, se je slišalo le ječanje ranjenega študenta.

"Lahko si predstavljam, kako je bilo v soboto nad Kokrskim sedlom ob močnem jugozahodniku, ki je hitro višal količino novega snega. Kaj natančno se je tam dogajalo mladim iz Zagreba, vedo le oni. Ko so se umikali z gore jih je pobral plaz. Nikoli ne bo znano, ali so ga sprožili sami, ali jih je plaz dohitel v grapi. Odložil jih je po skoraj tisoč metrih, na vsega nekaj deset metrih," pove Janez Ažman, ki je vodil eno od skupin reševalcev.

Zasuti

Kamniški gorski reševalci so v dolino pripeljali mrtva ZagrebčanaTakoj po jutranjem obvestilu je načelnik poklical v akcijo oba gorska reševalca, vodnika lavinskih psov, Matjaža Ravnikarja in Borisa Stuparja. Za okrepitev še Miho Valiča iz postaje GRS Ljubljana in Marka Nahtigala iz postaje GRS Škofja Loka.

"Ob 04.55 sem sprejel obvestilo. Z dvoletnim psom Jackom sem se odpeljal v Kamniško Bistrico. Ko smo prišli na območje izteka plazu in začeli z organiziranim iskanjem je Jack ob 08.10 ujel v nosnice, kje je zasuti. Deset minut kasneje je tudi Uka, vodnika Mihe Valiča nakazala, kje je treba kopati, da bomo prišli še do drugega zasutega v plazovini," opiše iskanje Marko Nahtigal, reševalec postaje GRS Škofja Loka.

Leta 1998, ko je šel z ženo in lavinskim psom Runom, iz Krme proti Kredarici, jih je pod Ržjo presenetil plaz. Oba z ženo je odnesel. Runo ju je našel in odkopal, tako da je Marko danes še toliko bolj odgovorno hitel iskat zasute, čeprav je vedel, da tistim pod plazom najbrž ne bodo mogli več pomagati.

Lanski december in začetek letošnjega leta je bil Grintovec za kar nekaj alpinistov in rekreativcev zakleta gora, ki je v bistvu tudi na veliko odpuščala človeške napake. Tako je konec decembra neurje prikovalo na vrhu dva alpinista. Vendar so ponju, kljub sneženju in proženju plazov, z GPS napravo prišli štirje gorski reševalci postaje GRS Kamnik in ju pospremili varno v dolino.

Zagrebčan Hrvoje Gjöri je noč dokaj dobro preživel, zavit v spalno vrečo. Reševalcem je dejal, da so verjeli vremenski napovedi, ki so jo slišali na hrvaških radijskih valovih. In napoved naj ne bi bila slaba (?). Tudi zato so se namenili iz Kamniške Bistrice, kjer so pustili avtomobil, navzgor do Konca in nato proti Kokrskemu sedlu. Avantura se je v soboto začela s tem, ko so rinili v metežu na goro. Po 16. uri pa se je v trenutku spremenila v tragedijo. Plaz jih je odložil na nadmorski višini dobrih 1300 m v bukovem gozdu.

"Naredili bomo analizo dogajanja in reševanja. Vse prevečkrat prihaja do napačnih ocen mnogih, ki se praktično v vsakem vremenu odpravljajo v gore. Očitno se niti ne zavedajo vseh pasti, ki jih gore, odete v sveži sneg, nastavljajo tem ljudem," pove Janez Kosec, ki je na GRS zadolžen tudi za informiranje in analizo nesreč.

Toni Smolej, načelnik Komisije GRS Slovenija nam je dejal, da so že nekaj časa opozarjali na nevarnost plazov, ki je trenutno najvišje, pete stopnje po mednarodni lestvici. "Sneg je moker in težak. Kubik plazu sprijetega mokrega snega tehta blizu tone," razlaga.

Jack Marka Nahtigala je našel prvega zasutega dobra dva metra globoko

Ko so kamniški gorski reševalci opoldne zaključevali akcijo v Kamniški Bistrici, sta jih preletala dva krokarja.

Mirko Kunšič

2 komentarjev na članku "Snežni plaz vzel mladi življenji"

Franci Savenc,

Urednik: Mislim, da ne gre za laž, je pa napaka, ki jo je očitno zakrivila neuradno informiranje.

Janez Kosec, vodja akcije na plazu, nam je namreč sporočil: Le objava v Večeru je res »uradna«. Novinarjem sem sam povedal kako je bilo in za javnost mislim da dovolj. Napaka v njihovem članku je le v tem, da jih nismo našli šele po dolgotrajnem iskanju. Verjetno so mislili napisati: po dolgotrajnem izkopavanju in tavanju v dolino je enemu preživelemu uspelo po 10 urah obvestiti o nesreči ...

Posredoval nam je še Dodatni komentar k reševanju v Kokrskem plazu

Na pripombo, da bi lahko nepoškodovani z lavinsko žolno (če bi jo imel) poiskal zakopana v plazu:

Zagotovo drži, da je največja možnost preživetja tovariška pomoč – tisti, ki so takoj na mestu nesreče. Statistični podatki za zasute v plazu niso nič obetavni: pri najdbi in izkopu (vsaj glava s sprostitvijo dihalnih poti ) do 15 minut daje še 92 % možnost preživetja, tako je pri maksimalno do 35 minut najdbe in izkopa možnost preživetja še vedno 80 %. Potem možnost izjemno hitro pada: po dveh urah in pol ali več je možnost samo še 3 %.

V danem primeru je bil en ponesrečenec zakopan na levi strani v plazu ob drevesu (tisti, ki se mu je po štiri urnem izkopavanju uspelo rešiti iz plazu in je za sporočilo porabil dodatno še toliko časa). Na desni strani plaznice in preko plaznega stožca je plaz odvrgel poškodovanega iz plazu v bukov gozd, kjer se je sam zaščitil z bivak vrečo in čakal na pomoč. S prvim sta se pogovarjala, nista vedela drug za drugega, čeprav sta bila le ok. 50 m narazen. Dva sta bila zakopana v stožcu plazu 1 - 1,25 m globoko. Ustavila sta se drug poleg drugega ob treh tanjših bukvah. O tovariški pomoči ni bilo misliti, ker sta se oba (k sreči) preživela ukvarjala s samoreševanjem. V danem primeru za ostala dva tudi takojšna najdba in izkop ne bi bila uspešna.

Reševanje je potekalo izjemno hitro in uspešno. Čeprav smo se reševalci ponovno izpostavljali (na dnu plazu je bilo 16 reševalcev in 4 psi, 2 reševalca sta skrbela kot opazovalca za varnost ostalih). Orientir je bil preživeli ob plazu, ki ga je pes hitro našel. Izkušnje iz podobnih primerov (v podobnih snežnih razmerah je leta 1979 enak plaz vzel življenje mariborskemu študentu) in pravilen pristop k reševanju ter hitra najdba zasutih (reševalna psa Uka in Džek) nam je omogočila, da smo se že pred popoldanskem ponovno napovedanem sneženjem umaknili v dolino na varno (kjer bi se v vsakem primeru, tudi če zasuta še ne bi našli).

Ni minilo še leto, ko smo med reševanjem izgubili reševalca Martina Čuferja. Točno pred 8 leti – do dneva natančno (17. januar), smo na Brani med reševanjem izgubili Janka Plevela. To so pomniki, ki nas opozarjajo na našo varnost, na življenja reševalcev: Mejo varnosti si postavljamo sami, bolj ali manj tvegamo v vsaki akciji in hodimo po robu varnosti. Umetnost je hoditi do robu in nazaj. Žal se zgodijo tudi tisti grenki koraki čez rob, koraki, ki puščajo pomnike.

Vodja akcije: Janez Kosec

Gregor Sluga,

Zdej ne vem kdo laže, lastnik psa Jacka ali avtor prispevka ?

Na sestanku GRS Ljubljana sem slišal drugačno različico poteka iskanja pogrešanih s psmi.