Uredništvo: [email protected]
komentarji
| Registracija

Hrepenenje in usoda

Didakta, ...03.2019: Hrepenenje in usoda -
                          prednaročilo (29,99 EUR)

G-L, 28.05.2019: Ženske v Himalaji

torek, 2. april 2019, ob 05:29, France Malešič, ogledov: 921

Didakta, prevod: Dina ŠtěrbovaPrve ženske na osemtisočakih

V knjigi Dine Štěrbove Hrepenenja in usoda – Prve ženske na osemtisočakih – so opisani odlični dosežki alpinistk, ob tem pa tudi nesreče in žalostni konci najboljših, o katerih večinoma nismo dosti vedeli.

Predvsem je avtorica – tudi sama odlična himalajka – vse opisala po dokumentiranih in preverjenih podatkih, kolikor ji je bilo v štirinajstih letih zbiranja le mogoče. Ves čas je zelo obzirna in pravična tudi v nenavadnih okoliščinah. Kar omenja negativnega, vse podpre konkretno in brez posplošenih očitkov, pa tudi z analizo. Posebej poudarja, kakšen je razvoj himalajizma v zadnjih desetletjih in ga tudi ocenjuje glede na dosežke in prav tako ob etičnih vprašanjih.

S komercialnimi odpravami oziroma asistiranimi vzponi se očitno ne more strinjati in to tudi odločno utemelji ter poudari, da so to le »tovarne za prodajo doživetij«.

Knjiga seveda omenja tudi slovenske alpiniste in alpinistke, posebej pa predstavi Marijo Sabolek-Frantar (Mariča bi imela pred dnevi, 29. marca, 63. rojstni dan).

Izdajo knjige je založbi Didakta posebej priporočil naš znani himalajski zdravnik dr. Damijan Meško, ki dobro pozna Dino Štěrbovo, le-ta pa je zelo rada dovolila prevod in natis. Prevod je delo Ksenije Mravlja, Viki Grošelj je pripravil posebno poglavje o slovenskih alpinistkah v Himalaji, jezikovni pregled je opravila Mojca Volkar Trobevšek, strokovni pregled Tone Škarja, Franci Savenc, France Malešič in še drugi, uredila pa Katja Škapin.

In zdaj še odlomek iz knjige:

Ni mogoče ocenjevati etičnosti vseh odločitev in dogodkov, ki jim nismo bili priča [leta 1896 na K2], še zlasti, ker so bili njihovi udeleženci izjemno izkušeni alpinisti. Vsak, ki je kaj takega doživel, lahko to naredi le sam, skladno s svojo vestjo in tako, da bi s tem lahko živel naprej in bi se lahko pogledal v ogledalo brez ponižujočega zavedanja, da je razočaral sam sebe. Morala je sicer samo ena in nikoli je ne smemo opustiti, njene meje pa niso vidne v vseh okoliščinah, še toliko manj določljive. Sprehajajo se po človeških možganih in srcih, a le tisti, ki se ga dano tiče, ve, ali je v skrajnih okoliščinah naredil vse, kar bi moral. Kot je izjavilo že veliko ljudi: Iz mehkega naslanjača in s polnim želodcem ne moremo ocenjevati ravnanja ljudi v skrajnih situacijah, kot so zapor, koncentracijska taborišča, vojna ali pa ujetost v večdnevni vihar nad osem tisoč metri.

Iz zgodovine alpinizma so znani primeri žrtvovanja dobesedno do groba, ko soplezalci svojih prijateljev niso zapustili v nesreči in so raje z njimi delili usodo, včasih celo smrt. Vse take primere še danes cenijo tako posamezni alpinisti kot tudi najširša javnost, in mogoče je ravno zaradi njih izredno nesebičen pristop kategorična zahteva celotne alpinistične skupnosti. Glede povezanosti soplezalcev z vrvjo je rečeno, da je to resnična in simbolična nit, ki ju povezuje v dobrem in slabem, in tako so bili zagotovo vzgajani vsi udeleženci strahote leta 1986. Še pred nekaj desetletji bi si le s težavo predstavljali, da se v primeru šibkosti soplezalca nekdo odveže z vrvi in gre sam naprej, izjemoma mogoče le takrat, ko gre po pomoč.

Nujno pa je potrebno reči, da se je prav pri alpinističnih odpravah glede tega veliko spremenilo kot posledica uporabe fiksnih vrvi. Le-te pospešujejo vzpon in zaradi njih se lahko vsak sam varuje pri vzponu in sestopu povsod tam, kjer je odprava napeljala vrvi s skupnimi močmi. Brez dvoma je to velik napredek, ki se zrcali tudi v večji varnosti. Še zdaleč ne vedno, vendar vseeno tudi te predstavljajo tisto resnično in simbolično nit. Tako je bilo tudi v omenjenem primeru in Mrówka se je, čeprav na vrvi, znašla v smrtni osamljenosti.
Po drugi strani pa so vsi že omenjeni primeri požrtvovalnosti sami zase dokaz izjemnega človeškega junaštva, ki visoko presega preprosto upoštevanje moralnih norm.
 

Oznake: ALP, BIB, HIM

Komentiraj (1):

Tone Škarja, torek, 2. april 2019, ob 08:57

Živeti eno življenje zase in za tovariša, je plezanje v navezi. - Marko Dular

eXTReMe Tracker