Škrbina prednje Špranje

Silvo Baznik: Po kratkem kolebanju se zvečer vendarle odločim za obisk gora in s prijateljem se dogovoriva, da naslednji dan greva v italijanske Julijce.

Iz domovine peljeva preko Rateč in Trbiža v Jezersko dolino, kjer parkirava ob že stoječem vozilu pred začetkom gorske ceste za Viško planino. Pripraviva turno opremo in stopiva v gozd na smučeh. Po nekaj minutah doseževa gorsko cesto pri ostankih zidov nekdanje hiše, ki kmalu pokaže gole odcepe. Sprva malce goljufava, ko prestopava s smučmi po cesti in še raje po listju ob robovih ceste do naslednjih snežnih jezikov, a ko je goličave le preveč, je potrebno sneti smuči in iti peš do naslednjega zasneženega dela ceste. Tako se premikava in pridobivava višino. Prijatelj je hitrejši in dohiti turna smučarja, ki sta naredila odmor za okrepčilo in svoje dobrote ponudila tudi njemu. Ko pridem do njih, sem tudi sam deležen prave domače energetske bombe. Hvala. Še so nesebični in prijazni planinci, čeprav se ne poznamo. Po kratkem postanku pa nadaljujemo hojo po cesti med gozdovi, ki se tik pred planino končajo.

Stopimo na Viško planino (1530 m), od koder je na desni dobrih tristo metrov višje moč videti planinsko kočo Corsi, ki je izhodišče za vzpon na razgledni 2666 m visoki Viš, po katerem je planina dobila ime, in seveda na številne druge vrhove kot so Gamsova mati, Divja koza, Trbiška škrbinica in druge vrhove. Lep je pogled tudi na vrhove preko Jezerske doline. Snega je tu še dovolj, kar kažejo številne smučine. S prijateljem narediva kratek premor in nato nadaljujeva hojo po planini z vzponom proti zahodu na s planine viden plato. Pred nama in za nama gre nekaj turnih smučarjev. Sonce že močno pripeka in zato povezneva na najini glavi klobuka. Stopava dalje po smučini, ki se vzpenja z nekaj spusta preko vzpetin in grap in naju popelje na videni plato. Zapiha in potrebna so toplejša oblačila. Še nekaj grižljajev hrane in požirkov tekočine in sva pripravljena nadaljevati turo. S platoja je lepo viden najin cilj, Škrbina prednje Špranje na višini 2138 m. Do tja pa morava premagati še lepo razdaljo in prečiti pobočje pod Koštrunovimi policami.

Nekaj turnih smučarjev na travnatem delu platoja se prepušča sončnim žarkom, ko midva stopiva proti desnemu osončenemu pobočju dolinice, ki vodi proti Škrbini. Prečiva pobočje in stopiva v senco, kjer na smuči pritrdiva srenače, saj človek nikoli ne ve, kakšen je sneg na pobočju, ki ga sonce ne doseže. Stopava dalje in prideva v zatreb dolinice, kjer se brez problema povzpneva na sedlo z imenom Škrbina prednje Špranje, kjer sta turna smučarja in deskar, ki pa kmalu zapustijo sedlo in se spustijo na drugo senčno stran, ki vodi v dolino Špranja med Špikom nad policami in Višem. Pod njo se srečata Dunjska dolina in dolina Zajzera. Za nama prideta še dva turna smučarja, midva pa se počasi odpraviva s senčnega sedla. Že prvi zavoji so odlični in polna energije nižje odvijeva levo, prečiva pobočje in prismučava nazaj na plato, kjer se za nekaj trenutkov ustaviva in občudujeva svet okoli naju, nato pa zopet smučava. Trudiva se narediti kar se da lepe zavoje, Smučava mimo pohodnikov, ki se vzpenjajo in prehajava z enega pobočja na drugega, da končno prismučava nazaj na planino, kjer se ustaviva ob planinskem stanu in na ležečem debelem deblu narediva odmor. Lepo je, a žal se je treba od te lepote posloviti.

Stopiva na smuči in odpeljeva na gorsko cesto. Sprva gre lepo navzdol, nato pride zoženi pas snega, pa prva kopnina, kjer le prestopiva. Dohitiva turna smučarja, previdno smučava navzdol, se pretihotapiva preko krajših kopnin in prideva do daljše kopnine, kjer stopiva s smuči. Dober kilometer je potrebno nositi smuči. Ko sva skoraj v dolini, je snega spet dovolj vendar nadaljujeva peš, zapustiva cesto in skozi gozd, kjer se sem ter tja sneg še predre pod nama, prideva na izhodišče.

Smučarska tura v dolžini 12 kilometrov s 1169 višinskimi metri je za nama in že voziva nazaj v domovino, kjer se ustaviva še Pri Aljažu, da poplakneva suhi grli s hmeljskim napitkom ob grizljanju slanih prestic.