Plaz pod Vratci

TK Gora/Razmere - Bor Šumrada: Start od Koče na Gozdu, po cesti do prelaza, ter nato navzgor v okljukih nekako v vpadnici Butinarjeve grape

... po menjajoči se trdo spihani - napihani podlagi. Z Janijem sva vlekla špuro kot prva, za nama pa šlo še nekaj deset ljudi.
S smučmi sva uspela priti čisto do vstopa Pripravniške in Župančičeve grape. Od tam na dereze ter v Župančičevo grapo, koder sem po 20 metrih obračal zaradi napihanega snega ter napoke preko cele grape. Spust nazaj do vznožja, ter nato v Pripravniško grapo (ki si jo v vmesnem času trije zgazili), kjer so bile razmere čisto drugačne s trdo podlago in čez 20 centimetri nenapihanega svežega snega. Po izstopu iz grape po zgornjem pobočju do vrha Male Mojstrovke in nato spust v Drevesnico.

Smučala v rahlo difuzni svetlobi po sveže uležanem snegu pod Veliko Mojstrovko, nato pa po trdi, vedno bolj mehki podlagi nekako do višine markirane poti na Vršič. Od tam sva vlekla prečnico v rahlem spustu v dno doline pod vršiško cesto, do okoli 250 višinskih metrov pod prelazom Vršič.
Nato sva vpregla pse ter nazaj do prelaza Vršič in spust po cesti do KNG.

Opis situacije plazu: Med vzponom iz Drevesnice po spustu z Mojstrovke v območju markirane letne poti nekako sto višinskih metrov pod vrhom prelaza, sva naletela na svežo plazovino meter do meter in pol globoko ter po spominu 20 m široko in ok. 50 m dolgo od čela plazu navzgor. Ko prispeva nazaj na prelaz, opaziva na plazu pod Vratci ogromno napoko (od daleč po oceni visoko 50-70 cm) pravkar sploženega kložastega plazu, ter tri ljudi, ki so se sprehajali po kasneje ugotovljenem navzgor gledano desnem kraku plazovine v kotanji pod.

Po pogovoru ter preverjanju je odneslo samo enega smučarja, ki je tudi sprožil plaz med smučanjem. Neslo ga je praktično celotno dolžino in ustavil se je v desni plazovini plazu malo nad uravnavo, kjer je poleti konec melišča z Vratc. Smučar je bil nepoškodovan in ni bil zakopan kot je dejal, izgubil je le smučko in palico. Če bi ga potegnilo v levo plazovino, ki jo je neslo preko blage uravnave proti dnu doline pod vršičko cesto, bi bila lahko situacija tragična.
Po sliki in vrisu na fotografijo, si je bolje predstavljati situacijo. >>>

Previdno v naslednjih dneh
, saj je veter kljub trenutno razpisani 2. plazovni stopnji naredil razmere zelo zahrbtne.

21.01.2018

4 komentarjev na članku "Plaz pod Vratci"

Jaka Ortar,

V soboto smo nekaj 10 m pod Vratci (Vršič-Slemenova špica) pogledali zgornjih 120 cm snežne odeje v očitnem zametu. Zgornjih cca. 20 centimetrov zbitega napihanega snega se je na ~20° strmem pobočju odpeljalo TAKOJ, ko sem z žago obrezal kvader za CT.

Zbita plast se je odpeljala po nekaj centrimetrov debeli plasti babjega pšena.

V snežni odeji sta trenutno 2 plasti babjega pšena, ki lahko predstavljata nevarnost - ena je stara več kot 10 dni (nevihte v zadnjem večjem sneženju), druga pa je od ploh v sredo.

Značilno za babje pšeno je, da je zelo sipko; če pada na pomrznjeno podlago (kot v primeru izpred 2 tednov), se sproti plazi, praktično teče navzdol po pobočju kot pesek in se nabira pod stenami, na bolj položnih delih, v luknjah, grapah. Zato na veliki strmimi pšena skorajda ni, na položnejših pa ga je veliko in zato je na večji strmini zdaj lahko celo bolj varno.

K sreči je pred ohladitvijo s padavinami padal tudi saharski pesek, zato se da že s prostim očesom opaziti, kje je razgaljena nekoliko rumenkasta pomrznjena podlaga (torej brez babjega pšena in brez od vetra zbitega snega), kjer praktično ni šans za sprožitev plazu, in kje je ta pokrita z bolj belim napihanim snegom.

Na zadnji strani Vratc (proti Slemenu) pšena nisem opazil, je pa pod najvišjo napihano plastjo (~10 cm) snega nastal globinski srež, ki predstavlja šibko plast, kar se kaže kot posedanje in pokanje snežne odeje.

V soboto popoldne smo šli še z vrha prelaza Vršič proti vrhu Vršiča - kar naravnost po zahodni strani. Prvi gazeči (strmina v grapi naraste na 35+°) je z lastno težo toliko obremenil zamet, da je sprožil manjši kložasti plaz (dolg cca. 30 m), NA katerem sta se odpeljala 2 člana skupine. Zasuti sta bili le 2 smučarski palici, ki smo ju iskali kake četrt ure.

Jernej Burkeljca,

Glede na trenutno izredno variabilnost razmer, in pogoje pod katerimi nastajajo bilteni, je verjetno jasno, da je težava v pomanjkanju zanesljivih terenskih podatkov.

V sredo je na območju Vršiča (Erjavčeva) padlo kar precej babjega pšena na 3 cm skorje, pod njo pa bolj ali manj nič mehkejšega od 1 prst. Razen zgornjih 20 cm skoraj ni šans da kaj premakneš vse do podna (ECTN ~27 @ 110). Na Voglu v četrtek baje še trši beton in tudi včeraj nad Soriško praktično popolnoma enako, edino par cm novega nad 1 cm ledene skorje kjer ni bil spihan in par cm še pod njo. Komaj skopal luknjo do 60cm (od 135) ker mi je bilo žal lopate... Na drugem koncu pa v soboto na koči pod Storžičem (~1150 m in severna stran?!) nobene omembe vredne zaplate snega (1-2 cm na kamnih). Tudi par sto višincev navzgor mi na pogled ni delovalo bistveno boljše, za Jezersko slišal podobno.

Zakaj še vedno ne 3 za Z. Julijce? Ne vem, je pa bilo babje pšeno tisti dan precej lokalna zadeva. Bolj splošna težava je bil te dni veter ampak nekih velikih količin snega za prenašat tudi ni bilo. Priznam, da se jaz v trenutni situaciji in s temi podatki ne bi mogel odločit.

Marko Kern,

Jaka: Glede na to, kako obširna so trenutno plazovno nevarna območja in kako zlahka jih preobremenimo ter sprožimo plaz, je 2. stopnja za Zahodne Julijce prenizka. Niti ne vem, zakaj naj bi se od sobote do nedelje znižala s 3. na 2. stopnjo - v tem času se v snegu ni zgodilo praktično nič "dobrega".

Iz sobote na nedeljo se je situacija celo poslabšala, saj je padlo nekaj snega. Sicer malo, a ga je veter napihal v zamete. Vsaj za Zahodne Julijce to velja, kar so vnaprej tudi napovedali Italijani v svojem lavinskem biltenu. Bi bilo zelo koristno za vse obiskovalce gora, če bi tisti, ki je bil zadolžen za slovenski lavinski bilten preko vikenda, javno podal svoja razmišljanja za zmanjšanje nevarnosti.

V soboto sva z Marijano smučala s Špika nad Plazom, ki je navkljub imenu verjetno najmanj plazovno izpostavljen vrh Poliških Špikov (strmina do 50°). Snežni prerez je sicer pokazal šibko plast nekje 30 cm globoko, a pri norveški metodi se klada niti pri največji sili ni premaknila. Skorja se pri smučarju ni predirala in je bila večinoma trda ali celo pomrznjena.

V nedeljo sva pociljala na zahodno ramo/vrh Špika nad Nosom, ki je precej manj strm in je bil v soboto tudi presmučan. Obrnila sva na na večji vesini v srednji tretjini pobočja, kjer je bilo 20+ cm klože nad "skorjo s saharskim peskom", ki jo omenja Jaka. Tudi lokalci (beri kozorogi) so se zadrževali pod tem zametom, ki je nastal iz sobote na nedeljo.

Matej Kucler,

Veter je svoje naredil, včeraj sem tudi hodil gor proti Šitni glavi, ker drugam se nisem upal. V grapah se je že iz prelaza videlo dva odtenka, stara trda podlaga in po sredinah napihan sneg.