Štajerski steber v Steni

AO TAM Maribor - Matej Balažic: V soboto, 27. septembra, sva z Aljažem Cerarjem (oba AO TAM) opravila po vsej verjetnosti prvo ponovitev (Matej tudi prosto)

Štajerskega stebra
v Steni, ki sta prva preplezala Franček Knez in Smiljan Smodiš leta 1981.

Vris v fotografijo in skica sta točna, edino klinov nisva našla tam, kjer so vrisani v vodniku; Frančkove ocene pa so bile seveda malo drugačne.
Najtežji raztežaj ima oceno okoli VII+, drugo je lažje. Je pa spodnji del težji, zgornji lažji.
150 metrov pod vrhom naju je prehitela tema, tako, da sva izstopila iz stene šele drugi dan (po smeri Prusik-Szalay).

V alpinističnem vodniku STENA (Sidarta, 2011) so skromnejši podatki.
Prva plezala Franček Knez in Smiljan Smodiš 27. 7. 1980, ocena: IV-V, A0, 1000 m, 8 h
Vstop je 100 m levo od Jugove grape oz. po razčlembi desno od Direktne variante Skalaške smeri (26b).
Za smer so značilni od vode izprani gladki koti s solidnim varovanjem. Spodnji del smeri je težji. Skica in ocene so nepreverjene.

Alpinistične novice - 27.07.1981
...
Knezova 20. prvenstvena v Steni

V severni steni Triglava je s Smodišem preplezal Štajersko smer

LJUBLJANA - Franček Knez, član AO Impol, spada med tiste naše alpiniste, ki imajo najbolj bogato bero alpinističnih tur. Med sedaj aktivnimi pa ima prav gotovo daleč največ vzponov. V sredo 22. t. m. sta s Smiljanom Smodišem, članom celjskega AO, opravila Knezov 20. prvenstveni vzpon - če štejemo samo tiste v severni steni Triglava! Nekateri od njih so sicer verjetno samo variante, je pa zelo težko potegniti ločnico med njimi in pravo plezalno smerjo, še posebno v Steni, ki spet kliče po natančni »inventuri«, predvsem pa primerni vodniški predstavitvi. V njej je namreč že prek 50 smeri, vseh variant pa sploh ne bo mogoče registrirati.
Knez in Smodiš sta začela levo od variante Dular - Jeglič - Kunaver. Plezala najprej naravnost navzgor, presekala to varianto in nadaljevala po stebru do Zlatorogovih polic, prešla tudi te, nato pa prečila v značilno zajedo (vzporedno z DD varianto), po kateri poteka v spodnjem delu Cenetova smer. Po zajedi sta tudi izplezala. Knez je novo smer, ki sta jo imenovala Štajerska, ocenil s A1, V-/IV+, v spodnjem delu pa je skala odlična, tako da je tudi zahtevne previse lahko preplezal prosto.

F. S.

Alpinistične novice - 03.08.1981
... Še dve novi v Steni
Franček Knez (AO Impol) in Smiljan Smodiš (AO Celje) sta bila spet v Vratih. 25. julija sta najprej preplezala smer ob Bohinjski, ki sta jo imenovala KB - spominska. Vstopila sta šest metrov desno od Bohinjske, ki sta jo višje gori prečkala in potem plezala levo od nje do izstopnih polic. Ocena: III+, 3 h. Še isti dan sta ponovila Gandijevo smer. V nedeljo pa sta preplezala Vijugo med Jugovim stebrom in smerjo Šavelj-Župančič. To sta ocenila s III-IV, 3 h.

PS: Če ima kdo drug(ačn)e podatke, bi bilo lepo če bi dodal komentar ali jih sporočil na alp.ple@planid.org

...09.2014

Matej Balažic: Pošiljam še fotografijo z vrisano smerjo in ocenami. Zgoraj je lažje, IV-V; skica pa je točna, s simboli kot jih je narisal Frančel. Prva dva klina sva našla tam, kjer je narisan tretji previs (na skici VII+) in tu sva pustila rdečega profilca, ker sta si uredila varovališče pod previsom. Drugi klin je torej na sidrišču višje, potem pa do konca smeri - nič več.

Opis: Začnemo desno od značilnega mokrega previsa, naprej po plitvi zajedi do previsa, ki ga preplezamo po desni strani. Še malo navzgor do varovališča(60 m). Malo navzgor in levo na raz do gredine. Čez kratek skok in naprej na gredino(stik s Prusik-Szalay, levo gre Skalaška) do izrazite razčlembe-pokline(izrazita markirna točka je streha po sredini pokline, raztežaj višje). Nadaljujemo rahlo v desno(5 m) do zapore in nato nazaj levo v plitek kamin. Po njem navzgor do previsa in čez njega do varovališča pod streho. Desno čez streho, kjer je ta najmanjša, nato rahlo navzgor proti v desno(krušljivo) in nazaj proti levi pod previs(3 k). Čez previs v kamin, do konca kamina, ter nato desno v poč, ter po njej 20 m (lepa plezarija!) do varovališča(1 k). Z varovališča rahlo v desno in navzgor, ter mimo previsa, po njegovi desni strani širok žleb(prečenje z Dular-Jeglič-Kunaver). Iz žleba proti desni izraziti kamin in po njem do konca, ter nato v desno na raz. Nadaljujemo raztežaj navzgor po razu, nato prečimo desno žleb, ga prečimo do izrazite razčlembe. Po razčlembi raztežaj pa pol navzgor do stika z Zlatorogovimi policami. Rahlo v desno in nato naravnost navzgor proti kaminu. Skozi kamin, nato po ploščah, rahlo proti desni do široko razprte zajede. Po njej navzgor in desno v grapo(kjer je ta ravna, je na varovališču en klin). Desno na raz ter po njem do zapore, prečimo levo proti veliki zajedi. Po ploščah desno ob zajedi naravnost navzgor do varovališča(1 k). Plezamo ves čas desno od zajede po lažjih prehodih štiri raztežaje po 60 m(!). Ko se zajeda zapre s previsom, le tega obvozimo po desni.

(Po skici bi morali biti tu konec Štajerskega stebra, tu naju je tudi ujela noč, verjetno bi morala tu še bolj prečiti proti desni proti Prusik-Szalay). Midva sva nadaljevala naravnost navzgor skozi kamine, ves čas rahlo proti levi (kar nekaj klinov). Po treh raztežajih sva prišla do strehaste zapore, tu prebivakirala, zjutraj pa po levi strani proti izraziti zajedi (zadnji raztežaj Maratonke, VI+), in po njej do stika z Prusik-Szalay, ter po njej še raztežaj na vrh stene.

2 komentarjev na članku "Štajerski steber v Steni"

Franci Savenc,

02.10. ok. 16.30 dodal še fotografijo in opis na desni.

Boris Štupar,

Z zeleno dodal zapis iz AN ...