Kamniške ali Savinjske Alpe – Mokrica in Kompotela

AR 3/1980Mokrica (1853 m) in Kompotela (1989 m) predstavljata vzhodni del skupine Krvavca.

Pomaknjeni proti osrednjemu delu doline Kamniške Bistrice imata izredno lep razgled na osrednji greben Grintovcev. Na južni strani je znana Medvedja jama s sledovi živali in praljudi izpred 30.000 let. Na te vrhove so z juga prišli pastirji že vsaj pred 500 leti. Prehodi na severni strani so bili odkriti najkasneje pred sto leti, ko je tam deloval Valentin Slatnar-Bos. Pozimi so vrhova obiskali Drenovci ob svojem začetku zimskega alpinizma. Za alpinistično zgodovino je zanimiva tudi debata, ki se je razvila potem, ko prvi zimski ponavljalci severovzhodnega raza Kompotele leta 1939 niso stopili tudi na vrh, ampak so sestopili po smeri. Seveda je takrat trdneje veljalo načelo, da je treba po opravljeni smeri priti tudi na vrh gore in smer ni sama sebi namen. Danes se nam včasih preveč mudi, čeprav naj bi vrh vedno pomenil nekakšno piko na i. In še zanimivost: nekdo od omenjenih plezalcev si je pri padcu med vzponom nalomil rebra in je bilo nepotrebno sestopanje po smeri prava herojska muka v primeri s povsem pohlevnim običajnim sestopom. Poškodbo so ugotovili šele naslednji dan.

1 - Mokrica - pristop s severa po grapi Veliki Krvavec in čez prehod Pod velbom
Poleti je tod lovski prehod, znan že vsaj pred 100 leti (Valentin Slatnar-Bos). Zimska ponovitev 21. 3. 1972 France Malešič v sestopu.
Opis: Od Doma v Kamniški Bistrici po gozdni cesti proti severovzhodu preko mostu in mimo odcepov markiranih poti na Kamniško in Kokrsko sedlo levo in po cesti naprej ob strugi Kamniške Bistrice dokler se ne odpre pogled na Kurjo dolino pod severno stranjo Mokrice in Kompotele in vzhodno stranjo Jermanovega turna in Kalc. Levo preko mostu in po suhi hudourniški strugi, dokler se še pred koncem Kurje doline levo ne pokaže prva velika grapa Veliki Krvavec (VK, 30 min). Po njej navzgor pod severovzhodni raz Kompotele (2 uri in pol; tu je desno čez rob možen prehod desno poševno navzdol v sosednjo grapo Jermenco (1 a). Levo povprek po veliki gredini z meliščem pod severovzhodno steno Kompotele do severnega rebra Mokrice. Levo po grapi navzgor, pod velikim naravnim obokom (Pod velbom - V) levo in skozi rušje na vrh Mokrice (skupaj 4 ure in pol).
Sestop: a) Po travnatem pobočju navzdol, dokler tik nad drevesno mejo ne najdemo neoznačene lovske poti. Po njej levo vodoravno in po jugovzhodnem robu Mokrice v dolino Kamniške Bistrice (3 ure), b) Po odcepu poti navzdol v dolino Korošice in v Kamniško Bistrico (3.30 ure), c) Z vrha Mokrice na Kompotelo in z nje po markirani poti mimo planine Koren proti Krvavcu (2 uri) ali navzdol v dolino Korošice in v Bistrico (4 ure in pol).

2 - Kompotela - severovzhodna stena - Leva smer
Prva plezala Lojze Jerman in Stane Klemenc 3. novembra 1973.
Višina smeri približno 200 m, ocena VI/IV+, čas 6 ur.
Smer še ni bila ponovljena.
Dostop: iz Kurje doline po Velikem Krvavcu (glej št. 1) in po veliki gredini navzgor pod steno.
Opis: Vstop je v levem delu drnaste stene. Po dveh raztežajih preide smer v zajedo (10 m, IV+, kk). Nato prečnica v levo 25 metrov. S stojišča desno okrog roba v strmo gladko zajedo. Po približno 15 m prestop v levo (V+) in v previs (A 1, kk). Na polico, prečnica v desno in navzgor (IV+, 20 m). Spet desno in navzdol pod strme plati, preko njih (V-) in na stojišče za stebrom kjer se v kotu pod zajedo priključi Desna smer. Po njej (V+, VI, glej Desno smer) do večje gredine ter levo na rob stene.
Sestop kot pri št. 1, enako pri naslednjih smereh.

3 - Kompotela - severovzhodna stena - Desna smer
Prva plezala Janez Ažman in Jane Volkar 3. novembra 1973. Višina smeri približno 200 m, ocene, VI/IV-V, čas 4 ure.
Smer še ni bila ponovljena.
Dostop kot pri smeri št. 2.
Opis: Vstop v vpadnici vrha, levo od črnega kamina. Po razbitem svetu 3 raztežaje proti desni. Skozi kamin in nato dva raztežaja navzgor po ploščah (III,IV) v lopo, poraščeno z rušjem (k). Približno 25 m levo po izpostavljeni polički (IV) do črne zajede (stik z Levo smerjo). Po zajedi (V+, k) in čez previs (VI) in navzgor na stojišče (k). 5 m v tegu vrvi v levo in navzgor do dveh lopic (V). Tu nekaj m levo (V+) ter čez previs (VI). Še raztežaj po kaminu (III) v lažji svet. Z večje gredine čez razbito steno na vrh Kompotele.
Pozor! Kjer obe smeri potekata skupaj, je vzporedno s previsom levo v ploščah klin, ki je izven smeri!

4 - Kompotela - Severovzhodni raz
Prva plezala Janez in Miro Gregorin 25. maja 1938.
Prva zimska, ponovitev Davorin Kremžar, France Podboršek, Lojze Dolničar, Drago Podberšček 19. februarja 1939.
Višina smeri približno 280 m, ocena eno mesto III (mestoma II), 2 uri.
Dostop po grapi Veliki Krvavec (glej št. 1), 3 ure.
Opis: Levo v lahek kamin in nad njim po drugem kaminu (III), pred koncem prestop v desno. Poševno v desno na rob in po položnejšem grebenskem delu raza na vrhi!

5 - Kompotela - severna stena - Majina smer
Prva plezala Stane Klemenc in Borut Veselko 2. septembra 1978.
Višina, smeri približno 280 m, ocena eno mesto VI (dve mesti V, večina smeri IV), čas plezanja 2 uri.
Smer še ni bila ponovljena.
Dostop po št. 1 do začetka severovzhodnega raza. Desno navzgor na zeleno glavo. Navzdol do macesna in približno 25 metrov naprej v desno do neizrazitega raza v vpadnici okna oziroma luknje.
Opis: Vstop je na začetku poševne police (k). Naravnost navzgor čez neizrazit previs, nato naravnost do police pod navpično zaporo. 15 m desno navzgor po gredi, nato težko levo navzgor čez plošče s travnatimi poličkami. Nekoliko levo po skrotju in levo preko strmejšega skalnega dela in na stojišče pod ploščami. Navzgor ter v kamin. Po desni strani (k), desno ven in prestop preko raza na stojišče. Naravnost navzgor do zapore in desno na gladek strm stožec (sulica) z dobrimi oprimki. Prečnica desno na sulico (križanje s smerjo Jerman-Škofic, ki gre naravnost čez plošče (kk). Desno do konca police, nato navzgor (k) po gladkem žlebu. Stojišče je v vpadnici kamina in luknje na gruščnati polički. Naravnost navzgor (tu gre smer Jerman-Škofic desno, k) ter v levi kamin, skozi luknjo (okno) na stojišče v grapi. Nekaj metrov navzgor, nekoliko levo ter po lažjem svetu desno 50 metrov na rob stene Sestop glej št.1.

6 - Kompotela - severna stena - Domžalska smer
Prvi plezali Silvo Karo, Stane Klemenc, Borut Veselko, Janez Vodlan 9. septembra 1978.
Višina smeri približno 350 m, ocena V-, čas prvih plezalcev 5 ur.
Smer še ni bila ponovljena.
Dostop: kot pri št. 1 in nad drevesno mejo desno na rob in poševno navzdol po prehodu v grapo Jermenco (1 a). b) Po lovski poti v Kurjo dolino do lovskega stojišča na skali in levo po slabši neoznačeni poti do grape in po prehodih navzgor pod severno steno Kompotele. c) Skozi Kovačnico kot pri št. 8. Drugi dve možnosti sta orientacijsko bolj zamotani.
Opis: Vstop po grebenčku desno ob veliki grapi v severni steni, ki se konča v veliki luknji. Približno 50 metrov po lahkem krušljivem grebenu s platmi do vrha. Pod presledek v previsni zapori nad grapo. Dva metra navzgor malo desno in preko težke stopnje prečnica v levo in po strmi zajedi v desno do stojišča v plateh. Levo po strmem stebričku navzgor, z njega naprej in nato levo ter potem desno navzgor do stojišča pri malem macesnu. Desno po travnati gredi, nato levo navzgor na grebenček zelene glave. Smer poteka po grebenu, ki je od tod dobro viden. Po grebenčku do strmejšega krušljivega nadaljevanja. Mimo macesna in preko strme stopnje v lažji svet. Raztežaj pod kaminasto grapo, ki se konča z luknjo. Skoznjo in na stojišče levo. Dva raztežaja navzgor na ramo pod platmi. Z nje po polici nekaj metrov v levo in naravnost navzgor po gladkih ploščah ter nato v levo na gruščnato polico pod platastimi strehami. Levo do konca police, navzgor po krušljivi rdeči zajedi do gladkih navpičnih plošč, ki jih obideš po desni strani. Stojišče je nad temi platmi na polici. Čez previs na travnato poličko in po lahkem položnejšem svetu mimo rušja do roba stene. Sestop glej št. 1.

7 - Kompotela - severna stena - Smer Jerman - Škofic
Prva plezala Lojze Jerman in Janez Škofic 16. avgusta 1975.
Višina smeri približno 280 m, ocena V+ dve mesti, eno mesto A 2, čas
prvih plezalcev 9 ur.
Dostop kot pri št. 6.
Opis: Po grapi Jermenci do manjšega stebra v strmejšem delu. Preko njega levo in z značilnega podstavka v strme plošče, ki preidejo v plitvo zajedo, ki preide zopet v strme, s travo poraščene plati in čez krušljiv previs na stojišče (V+). Po plitvem žlebu na gredino (IV). Nato desno in po krušljivih plateh na polico in po njej levo do konca pod zajedo (V-). Na vrhu zajede so balvani (stojišče). Smer nato poteka v levo po ploščah, ki so na vrhu zaprte s poševno zajedo. Po njej na polico (V+) in do plošče. Preko plošč (A 2) na stojišče pod strm krušljiv kamin, ki se konča z balvanom in skokom. Skozi okno po grapi in preko krušljive plošče levo (10 m) na stojišče. Po strmem skrotju, ki ga prekinjajo krušljivi, previsni odstavki, na vrh.

8 - Grapa Jermenca med Kompotelo in Jermanovim turnom
Prvi plezal lovec Valentin Slatnar-Bos pred sto leti. Prva zimska ponovitev France Malešič 5. januarja 1980.
Višina celotne smeri 900 m, ocena spodnja polovica I, zgoraj ocena odvisna od snežnih razmer, čas plezanja 3 ure in pol.
Dostop po lovski stezi v Kurjo dolino do lovskega stojišča na skali, naravnost naprej, preko glavne grape in navzgor po grapi desno ob stožčastem pobočju z gozdičkom (1 uro in pol).
Opis: Po lahkem rebru nad stožcem in navzgor. Pod previsnim kotom levo in po prehodih do skalnate pregrade. Skozi preduh v kotu (lovski prehod Kovačnica, jeklenica), po polici in levo navzgor v položno grapo. Po njej in poševno v levo skozi redek gozdiček in v grapo Jermenco pod severno steno Kompotele (glej sliko na drugi strani). Po grapi navzgor. Ko se skoraj zapre, desno po prehodih in navzgor preko skoka, po položnejšem delu in levo med Kompotelo in Korenom na sedlo med vrhovoma. Sestop kot pri št. 1 c.