Pod obronki Mežaklje in okoli Gorij

Večer, 23.08.07, Narava, gore in ljudje: Gorje nad Bledom so dvignjen, terasast svet, znan po znameniti godbi, ki je letos praznovala stoletnico obstoja, in po slavnih smučarskih tekačih

Večina se jih danes vozi skozi to vas v bolj znani Vintgar ali pa brzi na Pokljuko, redki zaidejo tudi skozi vasico Krnico gor v Pokljuško luknjo, precej jih tudi kolesari v dolino Radovne vse gor do Krme ali na drugo stran do Mojstrane. Toda ta dežela na južnih sončnih obronkih Mežaklje vendarle ponuja možnost lepega izleta skozi vasice, od koder se nam bodo oči pasle po gorenjski ravnici s Karavankami in Kamniškimi Alpami v ozadju, prav blizu pa se nam bo prikazovalo Blejsko jezero med Grajskim hribom in Osojnico.
Nič ne boste obžalovali, če se boste enkrat zapeljali v Spodnje Gorje, parkirali pred vaško gostilno, previdno prečkali cesto in se napotili po eni tistih cest proti Vintgarju, a le do tja, kjer se strmina prevali na drugo stran proti Radovni, ki spodaj začne svojo pot skozi slikoviti kanjon. Tu se držimo leve strani ceste, ki vodi prav pod gričem Višelnico (734 m).
Peščena cesta se polagoma dviga in preči pobočje tega griča v smeri proti Zgornjim Gorjam. Ceste z avtomobili ostajajo spodaj, tu je le leskovje s pravkar zorečimi lešniki, ki jih bodo otroci prav radi trli, če vam bodo delali družbo na tem izletu. Nekaj višje zgoraj kmalu pridemo do prvih hiš vasice istega imena, kot je grič nad njo, ki tičijo v tem bregu. Toplo sonce, ki se upira v to južno pobočje, pomaga zoreti vsem vrstam sadja. Od tod je tudi najlepši razgled na vasice okoli Gorij in tudi na Blejsko jezero v kotli med griči. Če smo sprva lezli v breg, gre zdaj le še navzdol in kmalu je pred nami Mevkuž, vasica z manjšo cerkvico, skrita v desni dolinici, ki se spušča proti Radovni, onkraj nje pa na južnih pobočjih Mežaklje opazimo nekaj hišk zaselka Laze. Vasico si le na hitro ogledamo, potem pa nadaljujemo po cesti naravnost v Zgornje Gorje, nakar se na prvem odcepu desno spustimo v dolino Radovne v vasico Grabče, kjer nam pozornost vzbudi mlin na levi strani tik pred mostom. Zdaj ne služi več prvobitnemu namenu, a je mlel žito, še preden je stal blejski grad, se pravi pred tisočletjem. Tik obmostu bomo opazili drog s kapelico sv. Nepomuku, ki so jo vaščani postavili v zahvalo za rešitev deklice, ki je padla v reko. Tudi to se je zgodilo pred več sto leti.
Po ogledu se sprehodimo čez most, potem pa za hišami zavijemo levo ob Radovni navzgor. V poletni vročini tod veje prijeten hlad mrzle vode, med potjo pa si bomo ogledali značilne jezove, ki so Radovno usmerjale na žage in mline. Ta del poti je precej samoten, a kmalu pridemo do ceste in križpotja: desno vodi cesta na Laze, naravnost naprej v dolino Radovne, levo pa preko mosta v vasico Krnico, iz katere se tudi mi povzpnemo gor na cesto, ki vodi na Pokljuko, jo prečkamo in mimo avtobusne postaje nadaljujemo v smeri Poljšice, vasice, stisnjene pod grič Tratovec (685 m). Vse to so mirne, neprometne ceste, ki se vijejo med travniki in njivami polagoma navzdol, tudi mimo posameznih hrušk, jablan, sliv, ki rastejo za cesto.
Malo pred vasjo bomo na desni strani ceste opazili tablo, ki nas opozori na jamo v pečini slabih deset minut višje, kjer so našli okostja različnih živali iz pradavnine. Vasica sama leži v strmini, od tod je lep pogled na drugo stran, na Podhom, Zasip in bližnje Grimšče, bolj znano po gradu, katerega sedanji lastnik je razvpiti Nikolas Oman, v čigar lasti je tudi podirajoča Riklijeva vila na Bledu.
Spodaj pod vasjo se že oziramo proti Spodnjim Gorjam, levo onstran grabna. Ko pridemo do kolovoza, ki med dvema kozolcema ubere v levo, zakoračimo v tisto dolinico, kjer bomo opazili brv, ki so jo kmetje spretno prikrili. Preko nje se potem napotimo desno nekaj sto korakov do avta. Za to krožno pot okoli Gorij, primerno za vsak letni čas, bomo potrebovali kakšne tri ure.

Jože Praprotnik

Delček starodavnega mlina v Grabčah ob Radovni (Jože Praprotnik)