Uredništvo: [email protected]
| Registracija

Forum » Naš jezik » Plezanje v kombinaciji led-skala

Franci Savenc, sreda, 19. januar 2000, ob 12:22

Kako "prevesti", oz. bolje - kako nadomestiti izraze, ki jih zadnji čas vse pogosteje zasledimo, slišimo: mixed, dry-tooling ...?



Uveljavljen je izraz kombinirana smer, smer v kateri (enkrat, pa tudi večkrat) sneg/led prehaja v kopno skalo ali obratno. Na mestih prehoda je bilo navadno treba sneti ali natakniti dereze, vsaj - enemu v navezi.



Z razvojem plezanja zaledenelih slapov pa se je uveljavilo tudi plezanje "podobnih terenov", kjer ni mogoče ves čas plezati po ledu, vmes so tudi krajši skalni odstavki. Plezalci ne snemajo derez, pomagajo si s cepinom ... Je to kombinirano plezanje, je to ledno-skalno plezanje ... Vzponi, ki so praviloma krajši, pa so (tudi) v kombinirani smeri? Če poleg imena navedemo oceno (npr. M8+) nam je hitro jasno za kaj gre!

 

Erik Švab, sreda, 19. januar 2000, ob 12:22

Namesto mixed bi lahko rekli moderne kombinirane smeri, dry-tooling pa ne bi prevajal, je že precej ustaljeno, pomeni nekako "na suho zatakniti orodja"; kako bi to povedal z eno, dvema besedama!?

 

Miha Peternel, sreda, 19. januar 2000, ob 12:22

Erikov predlog za moderno kombiniramo plezanje ni slab. Moj predlog pa je kombinirano športno plezanje. Dry-tooling: fantje pravijo kar draj tuling, nimam predloga. Razen morda slovenske transkripcije? Angleščina je danes pač zelo popularen jezik, angleške izraze prevzemajo tudi Nemci - vsaj po Rotpunktu tako sodim.

 

Simon Slejko, sreda, 19. januar 2000, ob 12:22

Mislim, da sem nekaj podobnega pred letom ali dvema bral v Climbingu, le da so se takrat pogovarjali o tem, kaj sploh je "mixed climbing", kar mislim, da je problem tudi pri nas.



Gordijski vozel dogovarjanja in argumentiranja je takrat presekal Jeff Lowe. Obveljalo je, da je kombinirano plezanje v najbolj banalni obliki vse, kar se pleza z derezami na nogah (količina in težavnost ledu v smeri ni pomembna, plezanje absurdnih smeri - nobenega ledu - pa ni smiselno).



Dry-tooling je samo ena od tehnik te discipline, mixed smeri lahko plezaš tudi bare-handed.



Sicer pa zame obstajata dve obdobji kombiniranega plezanja: obdobje pred modernim (športnim) kombiniranim plezanjem (klasično kombinirano plezanje) in obdobje modernega kombiniranega plezanja. Neke ostre tehnične ločnice med njima sicer ni, je pa res, da je v modernih smereh varovanje pogosto urejeno (na boljši način - svedri in podobno), smeri so kratke (športno plezanje), gre bolj za atletski problem.



Klasično kombinirano plezanje se najpogosteje odvija v gorah, lahko tudi na zasneženem grebenu z Malega na (Veliki) Triglav, varovanje se ureja sproti, izbira smeri, stopov, ustreznih poči za zatikanje orodij ali oprimkov pa je prepuščena vsakemu posamezniku in ni obvezna (smer vzpona ni natančno - do centimetra - določena). Ne smemo pozabiti, da so se (in se še) s takšnim načinom plezanja - sicer ne načrtno - silom prilike ukvarjali že Škoti, na kontinentu pa - če odmislimo Lagarda, Segogna, Simonda in morda še koga, Bonatti (Grand Pillier du Angle) in sodobniki.



Moderno kombinirano plezanje je kakor moderno ledno plezanje nedvomno lahko samo prosto (etika je nedvoumna), karšenkoli drugačen vzpon pa je lahko ocenjen le s tehnično oceno A0 ali več.



Zanimivo je, da so pred uvedbo M-ocen Kanadčani kombinirane detajle ocenjevali z oceno za prosto plezanje - z opozorilom, da se bo vzpon z derezami marsikomu zdel "signifficantly harder".



Večjo vrednost od kombiniranega plezanja z že nameščenim varovanjem ima plezanje smeri s sprotnim nameščanjem varovanja!



Izraz dry-tooling sta že pred leti v slovenščino (na nek način, nehote) prevedla Bence in Peternel, ko sta po vzponu nekje v Begunjščici zapisala, da sta se prek s snegom poprhanih plati povzpela s pomočjo zatikanja orodij. Ker gre pri "dry-tooling-u" za uporabo orodij na več načinov, lahko v slovenščini najdemo ustrezne izraze tudi za te "poduporabe" in težave podrobneje opišemo: wedging je gvozdenje, hooking pa zatikanje.

 

Bojan Leskošek, sreda, 19. januar 2000, ob 12:22

Nisem ekspert za to področje, tada če razmišljam naglas: Predlog za dry-tooling: skalno plezanje z (lednimi) orodji- za to menda gre?



Glede mixed:

- moderno kombinirano plezanje se zdi kar v redu, le - ker moderno = sodobno - bi predlagal sodobno k. p.

- kombinirano športno plezanje se mi ne zdi dobro, ker je športno plezanje že uveljavljen termin (= varno prosto skalno plezanje), sprejemljivo pa bi bilo športno kombinirano plezanje.



Sicer pa, ali je kaj narobe z mešanim plezanjem?! To je neposreden prevod, se mi zdi, da ni dvoumen pa še enako začetnico (M8+) ima. Tako srečo smo imeli npr. tudi z RP (rdeča pika, Rotpunkt, red point).

 

Tomaž Jakofčič, sreda, 19. januar 2000, ob 12:22

Za mixed plezanje se mi zdi najprimernejši izraz športno kombinirano plezanje. Podobnost s (kopnim) športnim plezanjem je očitna. Večinoma do 1 R dolge smeri z največkrat solidnim varovanjem (svedrovci). Smeri je "koristno" in dovoljeno študirati, vzpon pa je potrebno opraviti brez pomoči tehnike, prosto.



Nekateri bodo rekli kaj pa daljše tovrstne smeri ali pa npr. slabo opremljene Hastonove smeri!?



Tudi pri športnem plezanju poznamo "alpsko športno plezanje" in slabo opremljene športne smeri v Angliji ali ZDA (poči). Mislim, da nima tovrstno plezanje nič več skupnega z alpinizmom kot športno skalno plezanje. Jasno, razvoj bo prinesel tudi uporabo tovrstnega plezanja pri alpinističnih vzponih. Čez čas bo lahko dobro treniran alpinist res preplezal zimsko smer s skalnimi odstavki ne da bi snel rokavice, z orodji, s sprotnim nameščanjem varovanja. To pa bo seveda podobno kot poleti, v smeri lahko preplezaš težko mesto prosto ali pa s pomočjo tehnike. To kar pa se dogaja sedaj, je za mene čisto športno plezanje, seveda kombinirano, v skali in ledu, tudi snegu.

 

Aljaž Anderle, sreda, 19. januar 2000, ob 12:22

Še moj prispevek k diskusiji o naravi in slovenjanju novih izrazov lednega (in kombiniranega)plezanja.



Najprej o sami naravi tega početja. Kombinirano plezanje ni športno plezanje, tudi športno kombinirano ne. Športno plezanje predpostavlja dobro in varno opremljene smeri. Čeprav so nekatere kombinirane smeri skoraj povsem "varne", pa ne gre te zvrsti plezanja posploševati za "navadno frikarijo". Jaz še vedno ločim med prostim in športnim plezanjem, ki je sicer tudi prosto, toda v ožjem smislu. V sodobnih kombiniranih smereh gre nedvomno za "free climbing", na pa tudi za "sport climbing". Kar se tiče načina doseganja uspeha v neki smeri - res je, da moraš kak detajl naštudirati, če nisi ravno kak Bubu ali Haston. Od M8 naprej so zadeve ponavadi kar previsne, pri nas pa na žalost tudi močno krušljive. Bubu je v Prisanku pri poskusu plezanja na pogled iz teh razlogov v VVZ letel dvakrat: enkrat v tla, še preden je vpel prvi svedrovec, drugič na zadnji klin, ko se mu je podrla sveča v katero je prestopil. Prav nič zabaven in varen, se manj pa "športen", dogodek se je sicer srečno končal z nekaj praskami in modricami.



Drytooling. Brez predloga. Sem se že malo ubadal z njim, a se originalni termin vse bolj udomačuje.



Mislim, da pri poimenovanju kombiniranega plezanja ne gre iskati še enega pridevnika. Kombinirano povsem zadošča, ker ocena sama pove, na kakšen način je smer splezana; M8, M9, če smo jo ponovili prosto ali pa (tudi) z uporabo tehnike (A0, A2...). Sodobno kombinirano plezanje se mi ne zdi preveč posrečeno. Je predolgo pa še sodobno je v nekaterih delih sveta že kar stara ...

 

Aleš Bjelčevič, sreda, 19. januar 2000, ob 12:22

Kot laiku mi je najbolj razumljivo takole: športno kombinirano plezanje (tudi športno mešano plezanje je v redu) in "drajtuling". Oboje se očitno že govori, gre pa za to, kako naj se piše. Prvo se bo po mojem hitro prijelo, z drugim bodo sprva težave. Razloga za to ni, bilo bi pa dobro, če bi hitro našli kratko (!) slovensko besedo tipa zgoščenka (mogoče "orodjariti", "orodjarjenje", ha, ha). Torej tako, kot pravita Švab in Peternel, le da naj se "drajtuling" piše skupaj in sprva še v narekovajih. (Pri "drajtulingu" bi se mogoče prilegla slovenska končnica - glede na to, da lahko cepin hitro dobiš v zobe, je "drajtuljenje", "drajtuliti" čisto primerno.)



P.s.: Prav posrečen prevod drajtulinga je že omenjeno zatikanje. Prepričan sem, da bodo to besedo uporabljali. Zakaj je ne bi tudi pisali? Je kratko, simpatično, razumljivo, veliko bolj praktično kot drajtuling. Saj ni treba, da je prevod dobeseden (tudi frienda smo "prevedli" z metuljem).

 

Matevž Gradišek, sreda, 19. januar 2000, ob 12:22

Zakaj ne bi kombinirano plezanje to tudi ostalo; oznaka M pri oceni tako vse pove!



Moj komentar na nekatere predloge:

Moderno kombinirano plezanje - morda je "moderno" pri nas, pa niti to verjetno ne, glede na zelo majhno število privržencev. Športno kombinirano plezanje, ali kakršna koli besedna zveza s "športnim" nujno odpade. Kombinirano plezanje z oznako M v oceni je po varnosti precej oddaljeno od športnega plezanja (športno plezanje zajema VARNE oblike prostega plezanja), čeprav se v mnogih mixed smereh pojavljajo svedrovci, zaradi česar se nekaterim te smeri zdijo "športne". V večini primerov pa je razlog zelo preprost - nemogoča namestitev zadovoljivega "klasičnega" varovanja. Sicer pa ima vsak avtor nove smeri možnost odločitve ali bo v smeri zavrtal svedrovce ali ne. Povsem enako je tudi v vseh skalnih smereh v gorah. Če zavrtaš en ali dva svedrovca v novi smeri, smer zato še ni "športna", dejstvo pa je, da bi bila boljša brez njih!



Kar pa se tiče prevoda dry-tooling žal nimam ideje, se pa ne morem strinjati z zatikanjem. Dry tooling ni samo zatikanje cepinov, velikokrat jih uporabiš tudi na drugačen način (gvozdenje npr.). Sicer pa, ali moramo res vsako besedo prevesti in nadomestiti s slovensko nikomur jasno neumnostjo, kot je npr. zgoščenka = tlačenka = CD? Sam bom še naprej plezal mikse, to pa bom počel tako, da bom veliko drajtulal. To isto pa bi seveda priporočal vsem, ki mislijo, da je mixed = športno kombinirano plezanje, pa jim bo hitro jasno, da ni tako.

 

Boris Strmšek, sreda, 19. januar 2000, ob 17:28

Zdi se mi, da bo počasi diskusija prišla do konca. Zdi se mi čisto dober predlog, ki ga je dal Anderle in na koncu tudi Gradišek, pa še kdo. Kombinirano je kombinirano in čisto zadostuje ta pridevnik. Tisto športno je tako ali tako lahko vse in nima smisla pretiravati. Je pa zagotovo bolje, da se tisti pridevnik športno uporablja samo pri skalnem plezanju, ki je varno. Drugače na koncu ne bodo vedeli za kaj gre ne plezalci in ne širša javnost.



Mislim, da je kombinirano plezanje še vedno del alpinizma, pa ga kljub temu nihče ne imenuje "alpinistično kombinirano plezanje". Kombinirano pove vse, saj je to kombinacija lednega in skalnega plezanja. Poleg tega bomo s kakšnimi dolgimi nazivi porabili preveč prostora; tisti, ki pišemo za medije, namreč.



Kar pa se tiče naziva dry-tooling, pa bo že težje. Zatikanje je res izredno pomanjkljivo, potem bi lahko bilo tudi "cepinjanje", kar pa je prav neumna beseda. In namesto, da si izmišljamo takšne in podobne neumne besede, je bolje, da ta način plezanja populariziramo tako v alpinistični, kot tudi nealpinistični javnosti, da ga bodo znali vsi ceniti. Ko bo krog "kombiniranih plezalcev" dovolj širok, pa bo morda prišel kakšen predlog sam od sebe.





 

Grega Kresal, sreda, 19. januar 2000, ob 17:33

Sam se bom razmišljanja o priponi "športno", za kombinirano plezanje lotil po svoji stari navadi, z malce daljšim uvodom.



Kako je prišlo, do dandanašnje oblike kombiniranega plezanja vemo. Plezalo se je led, torej slapove. Najprej položne, nato strme, potem zelo strme in nadalje zelo strme in zelo ozke in tanke in malo previsne in potem je ledu zmanjkalo... Če smo malo bolj točni, se je tu in tam še nadaljeval, toda je bil vmes recimo velik previs, včasih streha ali pa morda previsna zajeda ali pa ga je zmanjkalo kar tako in se je čez deset metrov, spet kar tako potem nadaljeval. Sčasoma je postalo aktualno povezati med seboj take ťkoseŤ ledu, ki so ťviseliŤ en nad drugim v neki logični liniji in potem temu reči smer. Hočeš, nočeš, imamo lahko to za nadgradnjo plezanja po zaledenelih slapovih. Zaradi skalnih odstavkov, ťslapŤ to ni več mogel biti, torej je nastala kombinirana smer, kjer se je v kombinaciji plezalo led in skalo.



Spet se vračam na začetek. Plezanje po zaledenelih slapovih se je, kot sestavni del alpinizma, ponavadi ťpoučevaloŤ na alpinističnih šolah. Zaradi nujnosti spoštovanja vseh zakonitosti, ki jih pač terjajo pobeljene gorske strmine, kjer se te stvari večinoma odvijajo. Tudi, če so bili še tako varni, slapovi niso bili sestavni del šol športnega plezanja, takšnega ali drugačnega, je menda jasno. Da tako zelo varnih slapov tako ali tako ni, se lahko prepričamo vsako leto znova (in na žalost tudi že letos) ob prebiranju kronike nesreč, kjer je poleg množice polomljenih kosti, tudi mnogo takih z najhujšim izidom. Za razliko od nesreč športno plezalskega značaja oziroma nesreč iz skalnih plezalnih vrtcev, ki so z izjemo neupoštevanja pravil varovanja, nepomembne. Zakaj torej tlačiti nekaj kar je več in težje in nevarnejše od že tako ťnevarnihŤ slapov v predalček varnega športnega, četudi kombiniranega plezanja, mi ni jasno. Ker je kombinirano plezanje še vedno tako zelo povezano z plezanjem zaledenelih slapov, da je zadeva praktično neločljiva, bi bil potemtakem to najbolj smrtonosen slovenski popolnoma varen šport...

 

Tomaž Jakofčič , sreda, 19. januar 2000, ob 17:37

Nočem klicati hudiča in zbijati nevarnosti kombiniranih smeri, ker se še tako res rade zgodijo nesreče. Res je v kombiniranih smereh lahko kar precej ledu, a vsakdo kdor je kdaj poiskusil z mixed smerjo ve, da ocena varira predvsem v teževnosti skalnih delov smeri, ki pa so pri nas (to si upam trditi čeprav nisem videl ali poiskusil veliko naših), zavarovani precej bolj kot vsaka klasična alpinistična smer v gorah. Zato je brezpredmetno govoriti, da so te smeri bolj nevarne od "čistih" slapov, kjer se varovanje ureja z vijaki ipd. Vsaj pri nas je tako, da čim več je skale tem bolje bo v smeri poskrbljeno za varovanje. Na koncu koncev je prav tako in bolje bi bilo, če bi se te smeri plezale namesto nevarnih slapov.



Sam sem dal le predlog za imenovanje te dejavnosti sedaj pa mi je res vseeno. Lahko se imenuje tudi "najbolj nevarno apinistično plezanje na svetu", kjer pa lahko, če se ti ne da več ali te zebe, potegneš vrv ven in greš na kuhano vino.



In na koncu....

Mi lahko kdo prosim OPREMI kakšno smer v Grandes Jorasses, da bom videl kako zgleda ta alpinizem?!

 

eXTReMe Tracker