AN - 19.05.1986

Delo, Šport: ... Nad Monte Carlom je Slabe splezal smer X. stopnje

Doslej naša najzahtevnejša prosta ponovitev — V Paklenici prosta ponovitev Ria — Simona Škarja v smeri z oceno VIII.
KRANJ - Tadej Slabe (AO Matica) je z Barbaro Sušo med prvomajskimi prazniki obiskal znano plezalno področje Tête du Chien nad Monte Carlom. Skala je tamkaj dobra in nudi plezalcem kopico smeri IX. in X. težavnostne stopnje.
Slabe je preplezal 3 smeri z oceno VIII, eno z oceno IX, veliko časa pa je posvetil smeri z imenom Periphery. Čeprav je zaključil po nekoliko manj zahtevni izstopni varianti, je to doslej naša najtežja prosta ponovitev. To pove tudi francoska ocena smeri 8a/b (8a je po UIAA lestvici X). Potovanje mu je med drugim omogočila tudi športna trgovina Awentura.
Metod Škarja je v navezi s Silvom Karom 13. t. m. opravil 2. prosto ponovitev Tržaške smeri v Ospu, ki ima po raztežajih naslednje ocene: IX-, VIII, VII-, VI+. Največ težav je imel v drugem raztežaju, kjer so sicer kar dobri oprimki, vendar pa ga je prvi raztežaj precej utrudil. To je bila pravzaprav prva prosta ponovitev v tem dnevu. Slabe in Renberger, ki sta smer prosto ponovila prva, sta plezala v dveh dnevih. Škarja in Karo sta za smer potrebovala 3 ure. Srečo Rehberger in Nuša Romih sta plezala v Paklenici. 9. t. m. sta levo od Raza za kladivce splezala novo smer »Ona ljubi rock«. Vstopi z leve strani v kamin med steno in stolpom, potem pa vseskozi naravnost gor po neizrazitem razu. Za prvi raztežaj je značilno lažje plezanje (mestoma VI) v slikoviti skali, v njem je tudi en svedrovec, potreben pa je še kakšen zatič. Drugi raztežaj je povsem opremljen (5 svedrovcev), ocena pa je VIII-. Smer se nadaljuje po Razu malega kladiva. Naslednjega dne sta plezala Rio v Anič kuku in Rehberger je opravil prvo prosto ponovitev te smeri, ki je ena najzahtevnejših v tej steni tudi s pomočjo tehnike. Ocena proste ponovitve je IX-, sicer pa si poglejmo ocene posameznih raztežajev: VI, VI, VII, X-, VII+, VI+, V in lažje do vrha. Ključ smeri je tanka in previsna poč takoj nad sekanjem Ria z Jenjavo. Ponudi približno 15 m velikih težav in je še povsem neopremljena. Plezala sta 10 ur. Tretjega dne pa sta preplezala še Cvrčev steber; začela sta po originalnem vstopu, ki se mu v glavnem izogibajo, Rehherger je plezal prosto in tudi to je 1. PP te smeri. Ocene pa so: VII-, IV+, VIII-, VIII-, VI+, VII, VI, VI- in nato lažje do vrha. Zabila sta 5 klinov, drugo pa je šlo z zatiči. Za smer sta potrebovala 7 ur plezanja. V istem času sta tudi Silvo Karo in Simona Škarja plezala v teh stenah. V četrtek popoldan (8. t. m.) je Simona v plošči ob parkirišču, kjer je veliko opremljenih, največ raztežaj dolgih smeri, prosto ponovila smer levo od smeri E.T. Prvi so jo zlezli tujci, zato ime ni znano. Simona predlaga ime Santana. Najpomembneje pa je, da je smer ocenjena VIII-.
To je doslej najtežja prosta ponovitev pri nas, ki jo je opravila ženska (če odštejemo Lidijo Painkiher, ki sedaj živi in pleza v ZDA in ima takšnih smeri in tudi težjih že kar dolg seznam). Simona Škarja se s tem vzponom uvršča med naše najboljše športne plezalke.
Naslednji dan sta skupaj s Silvom Karom plezala novo smer v Anič kuku. Vstopila sta v velik kot pod Funkcijo. Najprej dva raztežaja po Kači, nato pa levo po rumeni poči. V začetku je v glavnem prosto, na koncu pa je težaven prehod v Funkcijo, takoj nato pa po ploščah rahlo levo v izrazit steber, pod katerim je velik skalnat blok. V stebru sta za napredovanje zavrtala 3 svedrovce. Na vrhu stebra, od koder je možen prehod v Mosoraško, ju je presenetil dež in spustila sta se navzdol ter naslednji dan speljala smer čisto do vrha. Smeri je kakšnih 300 m z lepimi prehodi, ključna mesta so tehnična, nekaj detajlov tudi s krempeljcem. Imenuje se Čas atomov, ocena je VI+ , A2-A3, plezala pa sta 14 ur. Priporočljiva oprema za ponavljalce: komplet friendov, zatiči, 7 profilov in še enkrat več jeseničanov, krempeljc ter ploščice in vijake M8 (3 kom.) Raztežaji so dolgi 50 m.
11. t. m. sta vstopila v Brahmovo in po treh raztežajih zavila desno v gladke plošče med Lažnivko in Življenjem. Vstop je s police z drevesom, nekoliko desno potem pa naravnost navzgor. Največje težave so v drugem raztežaju. Slaba skala, doneče luske itd. Uporabila sta krempeljc in copperhead. Po tretjem raztežaju se priključi smeri Življenje. Nove smeri je tako približno 110 m, vendar je izredno težka. Imenovala sta jo Tango vertikal in zanjo porabila 10 ur. Ocena pa je VII, A3-A4. V smeri so ostali 3 klini, potrebnih pa je še okoli 20 jeseničanov, debeli klini in profili, mali zatiči, krempeljc.
Še dopolnitev: smeri Rumeni strah in Življenje še nimata ponovitve v celoti. Ravhekar in Ravnik sta ponovila le zgornji del Rumenega strahu. V Življenju pa sta doslej obe navezi, ki sta jo ponavljali (Kozjek - Svetičič in Ravhekar - Ravnik), vstopili vanjo iz Forme vive, prvenstveni vzpon pa se je začel čisto od začetka.

TOMO ČESEN

AO v Pulju
V Pulju imajo že nekaj mesecev alpinistični odsek. Njihovi člani so osnovno znanje dobili v drugih AO v času njihovega bivanja v Ljubljani. Zagrebu itd. Za letošnji 1. maj so bili udi v Paklenici, potem pa še v Kleku.

Alpinistična odprava PD Delo v Peru
V Peru je v soboto odpotovala desetčlanska alpinistična odprava PD Delo, ki ima v načrtu vrhove Cordillere Blance z glavnima ciljema Novado Huascaran (6768 m) in Nevado Huandov (6395 m).
Člani odprave so: Andrej Avbelj. Roman Cerar, Boris Benedičič, Bogdan Hren, Franc Rozman, Bojan Vaši, Drago Peršl (namestnik vodje), Andrej Škafar (vodja), Rado Likon (snemalec) in Boštjan Vrhovec (režiser).
Odprava se bo vrnila med 17. in 20. junijem, podprli pa so jo ČGP Delo, Donit, Induplati, Rašica, Mercator, RRC, Kolinska, Fuji film, Elan, Alpina, ZEM, IBE, Astra, Novak, Duem. Gnezda, Verje.

Vabilo na srečanje pod Jalovcem
Dom v Tamarju je bil nekdaj daleč najbolj priljubljeno shajališče članov Akademskega PD še prej PD Univerza). Vedno so se jim radi pridružili tudi člani drugih odsekov, prihajali so tudi nekdanji člani in simpatizerji. Zadnjo nedeljo v maju se je na tradicionalnem tekmovanju za VTK memorial zbralo tudi po sto in več alpinistov iz vse Slovenije. Pred tem je bilo »prvenstvo odseka«, konec poletne sezone sprejem med člane AAO ...
Da bi nadaljevali s tradicijo in obudili spomine, vabimo vse, ki so nekdaj radi prihajali v Tamar, da pridejo spet 30. maja. ali pa vsaj naslednji dan navsezgodaj, ko načrtujemo vzpon na Kotovo sedlo (s smučmi), pa tudi brez njih). Članstvo v društvu - nekdaj ali sedaj - ni pomembno, važni so spomini in želja, da se ponovno srečamo.

FRANCI SAVENC

Drugo mednarodno tekmovanje v športnem plezanju
Organizatorji doslej najbolj odmevnega tekmovanja v športnem plezanju »Sportroccia "85«, dolgo niso vedeli, ali ga bodo lahko letos sploh izvedli. Zmagala pa je preudarnost, združili so moči in vabila so razposlana. Drugo mednarodno tekmovanje za nagrado Sportroccia, ki bo veljalo tudi za (prvo) prvenstvo Italije, bo v dveh delih: od 4. do 6. julija v Arcu, od 11. do 13. julija pa v Bardonechii. Da bo udeležba še boljša kot lani, so poskrbeli sponzorji. Prva nagrada je avto Fiat panda, za 40 milijonov lir pa bo denarnih nagrad.
Za tekmovanje se je mogoče prijaviti do 15. junija, nastopilo pa bo (v uradnem delu) lahko največ 90 tekmovalcev.

ID

Neposredni televizijski prenos plezanja iz Ospa
Gobo bosta ponavljala Tadej Slabe (AO Matica) in Srečo Rehberger (AO Kranj) - Prvi poskus v Jugoslaviji

LJUBLJANA - Naslov celotnega projekta je »Pajek pod previsom«, gre pa za neposredni televizijski prenos prostega plezanja naše najtežje smeri Gobe. To je prvi takšen poskus v Jugoslaviji, morda celo v Evropi. Televizija Ljubljana se je odločila za prenos dogajanj v celotni smeri. Gobo bosta prosto ponavljala Tadej Slabe (AO Matica) in Srečo Rehberger (AO Kranj) sicer v nedeljo, 25. t. m.
Za prenos bodo imeli 5 kamer, med drugim tudi premično v steni, v rokah pa jo bo imel Matjaž Fistravec, ki je avtor našega zadnjega izredno uspešnega filma o Cerro Torreju. Obenem bodo v sosednji Stari smeri plezali Ines Božič, Janez Skok ter Ivo Kofol iz Trsta. Plezali bodo tehnično, tako da bo celotna slovenska javnost lahko videla bistveno razliko med prostim in klasičnim plezanjem Kot zanimivost velja omeniti, da bodo vsi plezalci plezali z mikrofoni in slušalkami, kar bo omogočilo tudi pogovor med prenosom.
Iz Ospa bo pet neposrednih javljanj:
- prvo javljanje od 9. do 9.15, drugo od 9.45 do 10., tretje od 11.30 do 11.45. četrto od 13. do 13.15. peto in zadnje javljanje od 15 do 15.25.
Spremljali bomo torej plezanje vseh najtežjih raztežajev. Prvega z oceno VIII. drugega z oceno VII, tretjega z oceno IX - in četrtega z oceno IX. Ob koncu se bosta plezalca spustila ob vrvi od vrha stene do tal v enem samem spustu.
Sledil bo pogovor z vsemi akterji tega dne, poprej in med prenosom pa bo Miha Lampreht, ki bo prenos komentiral in povezoval, povabil pred mikrofon še nekatere. Vodja celotnega projekta je Beno Hvala, ki mu gre tudi največ zaslug, da se je TV Ljubljana tega prenosa sploh lotila.
Ob koncu še nekaj: zaželen je obisk vseh plezalcev. Morda le opozorilo, da 25. t. m. ne bi bilo v Gobi in Stari smeri nikogar, tako da bi celoten prenos plezanja lahko potekal po načrtu in brez ovir.

TOMO ČESEN

Zbor načelnikov in inštruktorjev VN
Zbor načelnikov in inštruktorjev varstva narave bo septembra v Kamniški Bistrici. Kot običajno se bodo pogovorili o svojem delu in problemih, člani GS pri PD Tržič pa bodo predstavili način in rezultate evidentiranja naravnih posebnosti in rastišč. Po zboru si bodo ogledali korita Predoslja.

Spust s Triglava
Borut Črnivec je 10. t. m. smučal z grebena Mali - Velik Triglav na ledenik. Spust je ocenil S5, 200 m. V-, imel pa je odlične razmere.

Nekaj pomembnejših iz Paklenice 86
Galičič Betka (AO Škofja Loka) in Ksenija Lenarčič (AO Matica) sta opravila žensko ponovitev Klina v Anič kuku. To smer je prosto ponovil (VIII) Miha Praprotnik v navezi z Mirom Podlipcem (oba AO Matica). Velja pa omeniti še ponovitev Klina, ki sta jo opravila Franc Osolnik in Bojan Pollak. Osolnik je namreč invalid z umetno nogo.
Utopijo 85 (VIII+) sta prosto ponovila Brane Vezovnik ( AO Ravne) in Marko Lukič (AO TAM), plezala pa sta tudi smer levo od E.T. z oceno VIII-. Utopijo 85 sta plezala tudi Matjaž Ravhekar in Miha Praprotnik.

ALPINISTIČNE NOVICE

Nova smer VII. stopnje v Koglu
Pavle Kozjek in Brane Žorž (oba AO Matica) sta 11. t. m. v JV steni Kogla splezala novo smer z imenom Broadway. Pol raztežaja v zgornjem delu je Kozjek opremil že lansko leto, letos pa sta z Žoržem začela od spodaj. Poteka po ploščah levo od Srakar—Češnovar. Za čisto tehnično ponovitev smeri so klini preveč narazen, medtem ko bi bila prosta ponovitev ocenjena tam nekje od VIII do IX. V smeri sta pustila 8 klinov in 5 svedrovcev (brez ploščic), za ponavljalce pa priporočata nekaj jeseničanov in profilov. Nove smeri je 110 m, ocenila sta jo VII, A1e, plezala pa štiri ure in pol.

Cizljeva v Špiku že suha
Rafko Kolbl in Grega Prezelj sta 10. t.m. v Rušici splezala Zahodno smer, Matjaž Prezelj in Benjamin Ravnik pa sta opravila 2. ponovitev Smeri mimo streh. Ocena je VI+ in v primerjavi z Lijakom, ki ima enako oceno, nekoliko lažja.
Naslednji dan so Matjaž Prezelj, Kolbl in Ravnik plezali Črni steber v isti steni (to je 3. ponovitev), eno mesto je ocenjeno VI. Spustili so se po vrveh nazaj do vznožja stene.
Ravnik je 13. t. m sam splezal Cizljevo smer v Špiku. Od vstopa pri Špikovem grabnu pa vse do vrha je potreboval le 3 ure. Smer je suha, do vstopa pri Orlovi glavi pa je še sneg.

Smučarski rally na Komni
Kljub vsemogočim težavam (vreme, malo organizacijskih izkušenj) so člani AO Bohinj in AO Gorje le spravili pod streho smučarsko alpinistični rally. Tekmovanje je bilo 11. t. m. na Komni. Udeležba je bila bolj skromna, štartali so alpinisti z Jesenic, Bohinja, Gorij, Jezerskega in iz Žirov. V nedeljo so tekmovalci začeli s turo Komna - Bogatinska vratca - Lanževica - Kal - Čelo - Planina Lopučnica - Komna. Časovni limit je bil 5 ur, ki sta ga dosegli ekipi iz Gorij in Žirov, druge pa so dobile časovni pribitek. Po uri počitka je bila na sporedu tekma na kronometer, ki je trajala okoli 20 minut. Skupni zmagovalec je bila ekipa AO Gorje, ki sta jo sestavljala Cveto in Dušan Podlogar, drugo mesto sta osvojila brata Stanovnik iz Žirov, tretja pa sta bila Franc Ferjan (AO Gorje) in Rok Štraus (AO Jesenice).
Vsi udeleženci so menili, da so tereni idealni za to zvrst, škoda je le, da zaradi poznega in neusklajenega termina ni bilo več nastopajočih. V prihodnje bo treba misliti tudi na to. AO Bohinj in AO Gorje, ki naj bi tekmovanje še organizirala, upata, da bo ta preizkušnja postala tradicionalna.

1. maj v Meteori
Večja skupina slovenskih alpinistov je prvomajske praznike preživela ob plezanju v Grčiji. Organizator potova-nja je bil AO Železničar, priključili pa so se jim člani AO Kranj, Soški in Šaleški AO.
Vseh skupaj je bilo 28. opravili pa so 278 vzponov. Poleg naših so tam plezali še Grki, Nemci, Avstrijci in skupina zagrebških alpinistov.
Večina smeri v Meteori je za naše razmere nekoliko previsoko ocenjenih, zato so jih naši znova ocenili po naših kriterijih. Grki tudi precej nasprotujejo uporabi magnezije, med njimi so redki, ki plezajo nad šesto stopnjo.
Težje smeri so opremljene z velikimi svedrovci, ki v konglomeratu edini omogočajo dobro varovanje. Sedanji vodnik Dietricha Hasseja je že zastarel, novi pa je pred izidom. Zato je opise najnovejših smeri mogoče dobiti le na vrhu stolpov. Med najpomembnejšimi vzponi naših alpinistov velja na prvem mestu omeniti prve tri jugoslovanske proste ponovitve Zajede norosti (VII/VII-, 180 m) v vzhodni steni Svetega Duha, ki slovi kot najtežja smer v Meteori. Odlikujejo jo trije raztežaji navpične in previsne oporne poči, ki se konča z navpično ploščo (VII). Smer so ponovili Igor Kalan-Bojan Počkar, Jernej Stritih-Grega Justin in Miha Kuhar-Bine Šter.
Cel raztežaj navpične plati je značilnost Smeri s škrbine ( 100 m, VII) v severni steni Kreni Petre. Prosto so jo ponovili Počkar, Justin, Andrej Jaklič, Kalan in Stritih.
Plezali so tudi smer Manjkajoči člen v Ypsiloteri (VII, VI, 120 m), Vodni pot (VII-/VI-, 100 m) v južni steni Svetega Duha in JV steno Doupianija (VII-, 120 m).

Nekaj prostih ponovitev
V Koglu sta Rumeno zajedo prosto ponovila Jernej Stritih in Bojan Počkar ter Janez Kešnar v navezi z Marjanom Kovačem. Slednja dva sta potem oba prosto splezala še smer Zajc -Šolar.
Stane Mokotar in Arnold Koštomaj sta v Kleku PP smer HPD 90 (VI+ ) ter Vrijeskovo ploščo (VI);
Robert Kobal in Zoran Čermelj sta v Novem vrhu PP Zajedo pojoče travice, Herman Dragin in Andrej Čermelj pa sta poleg te splezala še Zajedo planik in Reformacijo.

I. ponovitev v Strelčevi peči
Silvo Babič in Sašo Prosenjak sta 11. t.m. plezala smer Sončna ura v Strelčevi peči. To je bila ponovitev smeri z oceno V+, A1, 350 m, plezala pa sta 7 ur. V smeri je sedaj 8 klinov, uporabni so zatiči in friendi, za prečnico pod streho pa 5 - 7 profilov.

19.05.1986

Doslej (po)objavljene Alpinistične novice
pa izpis objav:

o alpinizmu | o odpravah ipd.| o prvenstvenih

Vir: arhiv planID, priredila: I. K.