Mogočni kolos

Gorenjski glas - Jelena Justin: Prisank ali Prisojnik (2547 m) - Prisojnik oz. Prisank je skalni kolos na levi strani ceste, ko se vzpenjamo na prelaz Vršič. Prava zakladnica zahtevnih poti: Hanzova, Kopiščarjeva, Grebenska, Slovenska in Jubilejna. Kolos na meji med Primorsko in Gorenjsko, s katerega nas gleda Ajdovska deklica.

Prisank ali Prisojnik je mogočna gora, ki s svojimi divjimi stenami daje vedeti, da nanjo ne vodi niti ena povsem lahka pot. Prepletena je s številnimi zavarovanimi potmi, ki od nas terjajo trden korak, moč v rokah in predvsem dejstvo, da nismo vrtoglavi. A vendarle tudi na tega lepotca na meji med Primorsko in Gorenjsko vodi ena manj zahtevna pot. Ta poteka po južni strani Prisojnika in se imenuje Slovenska ali Južna pot. Tokrat se bomo po njej povzpeli, sestopili pa po Grebenski poti. Morda bo kdo rekel, da bi bilo primerneje ravno obratno, a dejstvo je, da je Južna pot precej krušljiva, praktično brez varoval, kar pri sestopanju lahko povzroči neljube težave

Zapeljemo se do našega najvišjega gorskega prelaza, do Vršiča, kjer parkiramo. Sprehodimo se mimo Tičarjevega doma proti Poštarskemu domu. Povzpnemo se čez travnati vrh Sovne glave in na drugi strani sestopimo do križišča poti, kjer nas smerokaz usmeri desno čez prostrana zahodna melišča Prisanka. Sledi vzpon na Gladki rob, kjer se levo odcepi Grebenska pot, po kateri bomo kasneje sestopili. Nadaljujemo naravnost do naslednjega razpotja. Desno oz. naravnost gre Jubilejna pot, mi pa zavijemo levo v smeri Prisanka. Hitro začnemo pridobivati višino. V spodnjem delu je svet še rahlo travnat, nato pa pridemo do zagruščene grape, kjer je potrebna velika previdnost. Tehničnih pomagal na poti skorajda ni, le mestoma, ko moramo premagati skalni skok. Dosežemo skalni pomol, ko se pot za trenutek celo položi, nato pa začne zavijati bolj na levo. Pred nami je strmo vršno pobočje, vrh Prisanka pa je videti daleč na levi strani. Z desne strani se nam priključi pot z Zadnjega oz. Drugega okna in Mlinarice, malce višje pa z leve strani Grebenska pot. Nadaljujemo po zagruščeni poti proti vrhu, ki ga označuje možic s skrinjico in žigom. Razgled z vrha, če imamo srečo in ni megle, je edinstven: na zahodu greben Mojstrovk od Male do Zadnje, Travnik, Jalovec, Mangrt; na severu Oltarji, Škrlatica, Martuljške Ponce, Špik, Frdamane police; proti jugovzhodu je Razor, Planja, Kanceljni, Goličica; v smeri juga pa edinstvena dolina Soče z gorskim grebenom. Do vrha smo potrebovali približno tri ure in pol.

Sestopili bomo po Grebenski poti, ki od nas zahteva trden korak, predvsem pa ne smemo biti vrtoglavi oz. imeti strahu pred globino, saj je Prisankov greben mestoma izredno izpostavljen in brez varoval. Prve metre sestopimo po poti vzpona, nato pa nadaljujemo v smeri Prvega okna. Gibljemo se po južni strani gore, a preden pridemo nazaj na greben, se moramo celo malce povzpeti. Ko dosežemo greben, je pot mestoma izredno izpostavljena. Varovala so na mestih, kjer je nujno potrebno, dobršen del grebena pa prehodimo tudi brez varoval. Tehnično najzahtevnejši je sestop tik nad Prednjim oknom, kjer potrebujemo tudi nekaj moči v rokah, da lahko varno sestopimo. Dosežemo mesto Prednjega okna, kjer lahko opazujemo številne gornike, ki se na Prisojnik vzpenjajo po Kopiščarjevi poti. Skozi okno vedno prijetno piha. Globina okna je ogromna, divja. Mi nadaljujemo mimo okna po travnatem pobočju, prek katerega poteka strmo se spuščajoča pot. Previdnost je potrebna tudi na tem delu poti, saj so trave izjemno strme, pot pa je posuta s kamenjem. Ko dosežemo vezno pot na Vršič, smo na poti, ki nam je znana od vzpona. Zavijemo desno in sledimo prostranim meliščem, ki nas peljejo proti Vršiču. Tik pred koncem se povzpnemo še na travnato Sovno glavo in na drugi strani sestopimo do ceste, s katere je čudovit razgled na Ajdovsko deklico. Saj poznate njeno legendo, kajne? Ajdovska deklica je bila gorska vodnica in sojenica, ki je novorojenčkom prerokovala prihodnost. Tako je nekega dne novorojenčku na trentarski strani prerokovala, da bo v previsnih pečinah ustrelil belega kozla z zlatimi rogovi. Rogove bo prodal in bajno obogatel. Ko so za prerokbo izvedele njene sestre, so jo preklele, da je okamnela. In še danes začudeno zre s svojimi kamnitimi očmi v dolino Pišnice.