Po stopinjah škratov

Gorenjski glas, planinski kotiček, Jelena Justin: Kum (1220 m) - Zasavski velikan, katerega radijski oddajnik je njegov zaščitni znak. Zasavski Triglav, s katerega je ob lepem vremenu videti prostranstvo majhne Slovenije.

Naš tokratni izlet nas bo znova vodil v Zasavje, predel osrednje Slovenije, ki je neverjetno razgiban in zanimiv. Povzpeli se bomo na njegov najvišji vrh, na Kum, ki s svojimi 1220 metri nadmorske višine predstavlja zanimiv cilj tako za planince kot tudi kolesarje. Neverjetna višinska razlika, 1000 metrov nadmorske višine, je za ta del Slovenije vse prej kot običajna. Kum je tudi beg iz puste, s težkimi snovmi v zraku obremenjene dolinske pokrajine, zato je vrh še toliko bolj obljuden.

Možnosti za vzpon je več. Ena najlepših poti na vrh je iz Trbovelj po Čebulovi dolini, po imenu bolj zanimiv je vzpon po Škratovi dolini, ki se adrenalinsko začne s prečkanjem reke Save v ročni nihajki. Škratova dolina je ime dobila po t. i. berkmandeljcih, ki so v Zasavju delali v rudnikih. Pri obeh vzponih je tudi kar nekaj hoje po cestah, zato sem sklenila, da si vzpon sicer rahlo skrajšamo, a vsaj asfalta nam ne bo treba guliti.

Zapeljemo se skozi Izlake, Zasavje in v križišču, kjer se levo zavije v Trbovlje, ostro zavijemo desno proti Kumu. Nadaljujemo skozi vasi Dobovec in Kamnik, mimo kmetij Ravnikar in Strgar. Na desni strani bomo kmalu opazili znamenje, na levi strani ceste pa smerokaz za Kum. Če bi se povzpeli po Škratovi dolini, bi se naši poti na tem mestu srečali. Ob znamenju parkiramo in nadaljujemo peš.

Pot se začetnih nekaj metrov strmo vzpenja skozi gozd in kmalu doseže manjšo gozdno jaso ter se nadaljuje naprej skozi gozd. Dosežemo makadamsko cesto, ki ji sledimo levo nekaj sto metrov, dokler pred seboj ne zagledamo lične kapelice in smerokaza za mežnarijo in cerkev sv. Marije. Smo na Ključevici, približno 1000 metrov visoko. Pri kapelici zavijemo desno in se povzpnemo čez travnik mimo še dveh vikendov. Ko dosežemo rob, se pred nami odpre pogled proti vrhu Kuma. Spustimo se nekaj višinskih metrov na makadam, ki ga vidimo spodaj, in nadaljujemo spet mimo dveh hiš. Makadamska cesta nas bo pripeljala na križišče treh poti, kjer se nam bo, tik ob kapelici sv. Jošta, z leve priključila pot z Malega Kuma. Nadaljujemo ob kapelici po makadamski poti naprej, kjer se pot kmalu zoži v stezo in se v zadnjih metrih strmo vzpne proti vrhu Kuma. Na naši desni strani je RTV oddajnik, pred nami pa planinski dom in božjepotna cerkev sv. Neže. Svetnica Neža je ena največkrat upodobljenih mučenic po slovenskih cerkvah. Njena mladost in pogum sta bila razlog, da so jo poveličevali številni cerkveni učitelji. Običajno je upodobljena z jagnjetom kot Kristusova nevesta. Je zavetnica deviškosti, njen god pa slavimo 21. januarja.

Z vrha Kuma se vidi polovica Slovenije, če ne celo več: Julijci z očakom Triglavom, Nanos, prek Snežnika, vse do Trdinovega vrha na Gorjancih, Obsotelje, Pohorje, del Karavank in Kamniško-Savinjske Alpe. Dom na Kumu je odprt vsak dan, z izjemo ponedeljka, oskrbnik Bogdan pa nas bo vedno postregel z nasmehom na ustih.

Sestopimo po poti vzpona.

Ob koncu bi rada rekla le še to, da je širina obzorja male Slovenije s Kuma veličastna. Na katerokoli stran neba bomo pogledali, bo pogled romal nekam daleč, daleč stran, v daljavo.