Poročilo odprave Gašerbrum 2010

PZS/KOTG - Miha Habjan: Letošnja odprava PZS v Pakistan na Gašerbrum (v nadaljevanju G1) je bila namenjena mladim preizkušenim alpinistom, brez izkušenj z visoko nadmorsko višino.

Cilj odprave je bil jasen. Poizkusiti splezati na G1 v alpskem slogu. Kot alternativno možnost smo imeli dovoljenja (neplačana) še za Gašerbrum V (G5), Gašerbrum VI (G6) in tudi Gašerbrum 2 (G2).

V plezalnem smislu je bila odprava neuspešna. Ni nam uspelo doseči vrha G1, v G6 pa je trojka tudi obrnila pod vrhom. Edini plezalski dosežek odprave je bila preplezana stena in osvojen vrh 7109 metrov visokega Hidden Suda, predvrha G1, ki ga je naveza preplezala na alpski način.
Izkušenj in znanja pridobljenih na odpravi se na da izmeriti, menim (upam) pa, da jih ni malo.

Že v prihodu v bazo smo se seznanili z razmerami na G1, ki niso bile najbolj obetavne, saj je bilo na gori veliko nepredelanega snega. V prvih 14 dneh bivanja v baznem taboru so nam vremenska okna lepega vremena omogočila, da smo opravljali aklimatizacijske ture in se pripravljali na kasnejšo resnejšo plezarijo. V drugi polovici časa pa nam vreme ni služilo, tudi snežne razmere na gorah ne. S časom bivanja v baznem taboru in delovanja na gori smo počasi opustili idejo plezanja v alpskem slogu na G1. Razlog so bile predvsem vremenske in snežne razmere ter sposobnosti posameznikov (stopnja aklimatizacije, motivacija, izkušnje, itd.).

Še kot aklimatizacijsko turo sta Ambrož Bajde in Urban Novak splezala lepo smer na predvrh G1, na Hidden Sud, 7109 metrov visoki vrh. Plezala sta tri dni, v alpskem slogu; smer je morda celo prvenstvena. V vsakem primeru lep dosežek.

Ko smo bili pripravljeni za resnejše poizkuse se je vreme začelo kvariti. Skoraj na silo smo poizkušali. Čakali in dočakali smo bolj ali manj (pogojno rečeno) solidna vremenska okna stanovitnega vremena, ki so nam omogočila poizkuse na G1 in na G6.
Tako so Luka Ajnik, Tadej Krišelj in Miha Zupin poizkusili preplezati novo smer v 2000 metrov visoki steni 7003 metrov visokem G6. Plezali so 50 ur, le ponoči, ter 400 metrov pod vrhom obrnili zaradi slabih snežnih razmer. Ves čas so imeli opravka s težko plezarijo v relativno slabih razmerah.

Zaradi spleta okoliščin in vsega kar se nam je dogajalo smo opustili idejo o plezanju smeri na G1 in se usmerili na današnjo normalko - Japonski ozebnik. Prvi poizkus se je končal na sedlu Gašerbrum La, 6400 metrov visoko, kjer smo trojka čakali na vzpon proti vrhu tri dni, a sta nas veter in sneženje nagnala nazaj v bazni tabor. Pri tem poizkusu smo imeli tudi nemalo smole, saj sta nam veter in sneg dodobra uničila en šotor in del opreme, kar nam je vzelo en dan časa. Zgubljeni dan pa je pomenil zamujeno priložnost za morebitni naskok na vrh.

V drugem, hkrati zadnjem poizkusu, zaradi katerega smo tudi prestavili odhod z baznega tabora za pet dni, nas je poizkusilo proti vrhu G1 vseh sedem članov. Dva sta odnehala na Gašerbrumu La, eden malo nad T3, ostali štirje pa približno 7500 metrov visoko; prvi trije zaradi počutja, drugi štirje zaradi snežnih in vremenskih razmer. Na vrh smo krenili ob 22. uri iz T3 (7100 m). Vso noč je snežilo. Naslednje jutro ob peti zjutraj smo sklenili, da je dovolj in se obrnili ter začeli sestopati. Nadaljevanje v tistih razmerah bi bilo prenevarno.

Ekipa je ves čas delovala homogeno, fantje so bili vedno pripravljeni prijeti za potrebno delo, organizacijsko so stvari tekle brez večjih težav, pakistanska agencija Blue sky treks & tours je svoje delo opravila z odliko. Nekaj zdravstvenih težav smo imeli na dostopu v bazni tabor, ki smo jih na srečo relativno hitro rešili.

V baznem taboru pod Gašerbrumi je bilo veliko odprav z veliko hribolazci, a z malo alpinisti. Mi smo zagotovo bili v skupini, ki je bila v manjšini. To smo dokazali v času bivanja v baznem taboru z našimi poizkusi in delovanjem na gorah, predvsem z načinom plezanja.

Kljub temu da nismo osvojili želenih vrhov, menim, da je bila odprava koristna, poučna in da so fantje vseeno nabrali potrebnih izkušenj in spoznanj. Pač, brez sreče ne gre, le te pa v ključnih trenutkih na gori/v steni z vremenom (in z razmerami) resnično nismo imeli. Ali pač?
Koliko pa so pridobljene izkušnje res vredne pa bo kot vedno pokazal čas.

Odpravo je omogočila PZS (KOTG). Pomagali so nam še: Promontana d.o.o, Alpina d.o.o., Sidarta d.o.o., AO Kamnik, Občina Kamnik, KS Dob, Optika Tina, Alfa-M, Čistilni servis Pulitus, Terra MSG d.o.o., Iglu šport d.o.o., Trkking-šport d.o.o., Slovenian Kettlebell Club, MG Metal

Potek odprave:
21.06.: let Ljubljana - München - Doha - Islamabad
22.06.: Islamabad, urejamo obveznosti
23.06.: Let: Islamabad - Skardu
24.06.: Skardu, urejamo tovore, itd.
25.06.: Vožnja z džipi Skardu - Askole
26.06.: Začne se treking do baznega tabora. Prva etapa: Askole - Johla
27.06.: Johla. Zaradi bolezni dveh članov počivamo še en dan.
28.06.: Druga etapa: Johla - Paiyu. Ajnik se zaradi slabega počutja z zveznim oficirjem vrne v Askole
29.06.: Tretja etapa: Paiyu - Urdukas
30.06.: Urdukas. Zaradi bolezni člana počivamo še en dan
01.07.: Četrta etapa: Urdukas - Goro II
02.07.: Peta etapa: Goro II - Shagrin
03.07.: Šesta etapa: Shagrin - Gašerbrum bazni tabor (5000 m)
04.07.: Bazni tabor - urejamo bazni tabor in počivamo
05.07.: Bazni tabor - urejamo bazni tabor in počivamo
06.07.: Bazni tabor - slabo vreme, preložimo prvo aklimatizacijsko turo
07.07.: Prva aklimatizacijska tura preko ledenika do ABC (T1, 5950 m)
08.07.: Bazni tabor - počitek
09.07.: Vsi razen Ajnika gremo do ABC, prespimo. Ta dan pride Ajnik v bazni tabor
10.07.: Mišković zjutraj sestopi v bazo. Ostali odidemo proti Gašerbrum La (T2, 6400 m). Zupin in Krišelj se med potjo obrneta nazaj, Bajde, Habjan in Novak pridemo na Gašerbrum La in postavimo šotor. Vsi se ta dan vrnemo v bazo
11.07.: Vsi smo v baznem taboru
12.07.: Ajnik in Mišković gresta do ABC. Vreme slabo. Ostali smo v baznem taboru
13.07.: Ajnik se zjutraj vrne v bazni tabor, Mišković še ostane v ABC. Ostali smo v baznem taboru. Vreme slabo
14.07.: Mišković se zjutraj vrne v bazni tabor. Zvečer gremo Krišelj, Zupin, Ajnik in Habjan do ABC
15.07.: Krišelj, Zupin, Ajnik in Habjan gremo na Gašerbrum La. Postavimo še en šotor. Zupin še isti dan sestopi do ABC, kjer prespi. Ostali trije prespimo na Gašerbrum La. Vreme lepo
16.07.: Krišelj zjutraj sestopi do ABC. Zupin pride na Gašerbrum La. Mišković pride z baznega tabor do ABC, kjer prespi. Ajnik se povzpne po Japonskem zebniku do viđšine 7100 metropv (T3). Zupin in Habjan se dvigneva do višine 6600 metrov.
17.07.: Ajnik se zjutraj vrne do ABC in s Krišljem sestopita v bazni tabor. Mišković pride na Gašerbrum La. Zupin in Habjan greva po Japonskem ozebniku, Zupin do 6700 metrov, Habjan do 7100 metrov (T3). Habjan sestopim do ABC, prespi. Mišković in Zupin prespita na Gašerbrum La. Novak in Bajde začneta plezati v Hidden Sud.
18.07.: Zupin sestopi do ABC in s Habjanom se vrneva v bazni tabor. Mišković ostane še en dan na Gašerbum La. Novak in Bajde drugi dan plezata v Hidden Sud.
19.07.: Mišković zjutraj sestopi v bazni tabor. Novak in Bajde se vrneta v bazo. Vsi smo v baznem taboru.
20.07.: Vsi smo v baznem taboru.
21.07.: Mišković gre do ABC. Vrne se v bazo. Slabo vreme
22.07.: Vsi smo v baznem taboru. Slabo vreme.
23.07.: Vsi smo v baznem taboru. Slabo vreme.
24.07.: Vsi smo v baznem taboru.
25.07.: Ob 21.30 gredo Ajnik, Krišelj in Zupin iz baznega tabora preko ledenika proti G6. Vstopijo v JZ steno.
26.07.: Bajde, Novak, Mišković in Habjan gremo z baze na Gašerbrum La z namenom, da poizkusimo priti na vrh G1. Na Gašerbrumu La sta poškodovana šotora, premočena oprema zato se Novak vrne do ABC, kjer prespi. Ostali trije prespimo na Gašerbrumu La. Zupin, Krišelj in Ajnik plezajo v G6.
27.07.: Mišković tekom dneva sestopi do ABC, kje prespi. Novak pride na Gašerbrum La. V G6 Zupin, Krišelj in Ajnik prenehajo z vzponom na višini 6600 metrov zaradi slabih razmer in do večera sestopijo do baznega tabora.
28.07.: Mišković zjutraj sestopi v bazni tabor, Novak, Bajde in Habjan čakamo na Gašerbrumu La.
29.07.: Novak, Bajde in Habjan v slabem vremenu podremo šotore in sestopimo do ABC. Tam pustimo del opreme in sestopimo v bazni tabor.
30.07.: Vsi smo v baznem taboru. Slabo vreme.
31.07.: Vsi smo v baznem taboru. Pade odločitev, da prestavimo odhod iz baznega tabora s 3. na 8. avgust in še enkrat poizkusimo proti vrhu G1.
01.08.: Vsi smo v baznem taboru.
02.08.: Vsi smo v baznem taboru.
03.08.: Vseh sedem se nas odpravi z baze na Gašerbrum La. Prespimo na Gašerbrumu La.
04.08.: Mišković in Krišelj sestopita do ABC in naprej v bazni tabor. Ostalih pet se dvigne po Japonskem ozebniku do T3 (7100 m). Ob 22. uri začnemo z vzponom proti vrhu G1. Ajnik se na 7200 metrov obrne in sestopi do T3. Vreme slabo, sneži.
05.08.: Prepočasi napredujemo in ob petih zjutraj se odločimo, da ne bomo več nadaljevali z vzponom zaradi nenehnega sneženja in zaradi snežnih razmer nasploh. Obrnemo se na višini 7500 metrov. Ajnik sestopi sam do ABC, od tam pa skupaj z Američanoma v bazni tabor. Zupin, Bajde, Novak in Habjan sestopimo do T3, podremo šotore in sestopimo najprej do Gašerbrum La, od tam pa naprej do ABC. Popoldne tam počivamo, zvečer pa spakiramo vso opremo in se vrnemo v bazni tabor.
06.08.: Tekom dneva pade odločitev, da zapustimo bazni tabor že naslednji dan, zato pakiramo ves dan in se pripravljamo na odhod. Pride le sedem nosačev za našo osebno opremo, ki so šli z nami preko Gondogoro La. Ostala naša oprema, 22 tovorov, čaka na glavnino nosačev, ki se bo vračala proti Skarduju preko Baltora.
07.08.: Zgodaj zjutraj zapustimo bazni tabor pod G1 in se odpravimo proti Concordii oz. v sosedno dolino do "Ali campa".
08.08.: Ob enih zjutraj začnemo z vzponom na Gondogoro La in zvečer ob 18. uri pridemo v Hushe.
09.08.: Zaradi deževja, deročih voda in zemeljskih plazov je cesta večkrat blokirana. Zjutraj del poti opravimo z džipi, nato hodimo štiri ure, potem pa se z džipi odpeljemo v Skardu.
10.08.: Smo v Skarduju, čakamo na let v Islamabad. Ta dan leta ne dobimo.
11.08.: Dopoldne letimo iz Skarduja v Islamabad
12.08.: Let: Islamabad - Doha - München - Brnik

Vodja odprave: Miha Habjan (Akademski alpinistični odsek), člani odprave: Ambrož Bajde (AO Kamnik), Dejan Mišković (AO Ljubljana-Matica), Luka Ajnik (Akademski AO), Miha Zupin (AO Kranj), Tadej Krišelj (AO Kamnik) in Urban Novak (AO Kamnik)

Poročilo pripravil: Miha Habjan

Dodano 27.04.2011

G0/Hidden Sud (Gasherbrum 0, predvrh Gašerbruma - 7109 m), JZ stena
Plezala: Ambrož Bajde in Urban Novak
Ime smeri (če je nova): Insha'Allah, ocena: TD (70/50-60°), 2000 m

17.07. pričneva s plezanjem okoli četrte ure zjutraj. Okoli enajste ure stojiva na prostoru za bivak. Plezanje do bivaka na višini približno 6600 metrov ni povzročalo posebnih težav, naklonina je bila med 50-60°, plezala sva šest ali sedem ur. Preostanek dneva sva porabila za kopanje prostora za bivak in kuhanje.
18.07. sva zaradi vetrovne noči začela plezati šele okoli 8. ure. Pred vršnim grebenom je strmina najbolj narasla, do 70°, nato sva prišla na zasnežen greben. Po sedmih urah stojiva na vrhu. Vrneva se po isti poti, z grebena narediva par spustov po vrvi in se z mrakom vrneva v bivak, kjer prespiva še eno noč.
19.07. naju čaka še dvouren sestop pod steno in ura hoda do baze.

Ambrož Bajde

G6/Gašerbrum VI, JZ raz – poizkus
Plezali: Tadej Krišelj, Miha Zupin in Luka Ajnik
Ocena: M5/85º/WI4, 50 ur baza-baza
Mislili smo, da je vrh še neosvojen, vendar smo kasneje izvedeli, da so ga leta 1998 dosegli francoski alpinisti in z njega tudi smučali.
Letos je bilo na tem področju veliko padavin. Preko dneva sonce premočno segreje ozračje, zato je snežna odeja zelo nestabilna. Zaradi tega smo si izbrali linijo po grebenu, zahodno od glavnega snežišča. Na srečo je bila v času našega vzpona polna luna, zato smo se odločili plezati ponoči in si s tem zagotoviti maksimalno varnost.

V steno smo vstopili 25. julija ob 21. uri in se dokaj hitro vzpenjali do prve skalne stopnje. Preko skal smo hoteli po ledenem slapu, a smo hitro ugotovili, da je bil zaradi visokih temperatur led neprimeren za varno plezanje. Nato smo izbrali prehode v desno, ki pa so nas presenetili s težavnostjo in nas močno upočasnili. Varovati smo se morali pet raztežajev, nad skalno stopnjo pa smo prišli precej desno. Ob prvih jutranjih žarkih je sledilo prečkanje celotnega snežišča, kar je ob vedno toplejšem dnevu porajalo zelo neprijetne občutke. Ob desetih dopoldan smo si 6200 metrov visoko uredili zasilen bivak na relativno varnem mestu, kjer smo sede počivali in kuhali, kaj kmalu pa je od vseh strani pričelo močno plaziti.
S plezanjem smo nadaljevali proti večeru in po enem raztežaju dosegli greben. Iz predhodnih ogledov stene smo upali na lažji teren, vendar so se prave tehnične težave šele začele. Greben je sestavljen iz mnogih stolpov in grap, kar otežuje orientacijo in mnogokrat preseneti z nepričakovanimi spusti in strmimi detajli. Tako smo naslednjo noč uspeli preplezati le 400 višinskih metrov in se ob 11. uri »utaborili« na višini 6500 metrov, misleč, da smo dosegli vršne snežišče. Po štirih urah kuhanja in počitka smo nadaljevali proti vrhu, vendar je teren zopet postal precej strm (70º), sneg pa zaradi odjuge ni bil primeren za plezanje. Kmalu smo se odločili, da se obrnemo, saj nam je poleg razmer v steni tudi zmanjkalo hrane in precej izmučeni nismo bili pripravljeni na še eno noč plezanja.
6600 metrov visoko smo začeli sestopati zahodno od naše smeri, opravili smo štiri spuste po vrvi, nato pa dosegli strmo snežišče, po katerem smo sestopili pod steno in 27. julija ob 23. uri, po 50 urah brez spanca dosegli bazo.

Luka Ajnik
Glej še G-L, 28.08.10: Gašerbrum VI - poizkus

G1/Gašerbrum (Gasherbrum I, 8068 m), SZ stena, Japonski ozebnik – poizkus
3. – 5. avgusta: Ambrož Bajde, Urban Novak, Miha Habjan in Miha Zupin; naklonina do 55°, vzpon do višine 7500 metrov