Majhen, a najvišji

Gorenjski glas, Planinski kotiček - Jelena Justin: Mali (1495 m), Srednji (1480 m) in Veliki Golak (1480 m) - Greben s tremi vrhovi, od katerih je najvišji tisti, ki nosi ime Mali. Poraščena planota je del Slovenske planinske poti.

V prejšnjem tednu smo skupaj obiskali Čaven oz. Kucelj na Čavnu. S Čavna greste lahko po Slovenski planinski poti tudi na Mali Golak, ampak danes se ga bomo lotili po drugi poti in se v te prijazne kraje Trnovskega gozda še enkrat vrnili.

S primorske avtoceste zavijemo proti Vipavski dolini in se povzpnemo do Predmeje. Od Predmeje nadaljujemo proti Lokvam. Po dveh kilometrih asfaltne ceste na razpotju zavijemo desno, na kar nas opozori tudi smerokaz. Ko se asfalt konča, nadaljujemo naprej po makadamu, po krajšem klancu pa zavijemo desno in parkiramo. Na začetku pot poteka po makadamski cesti, ki z vsakim višinskim metrom postaja ožja in se spreminja v kolovoz. Hkrati se tudi odpira pogled proti Čavnu, ki pa ga bo gozd kmalu spet zakril. Ko prispemo do križišča več poti, kjer je tudi parkirišče, je Iztokova koča pod Golaki povsem blizu. Opazila sem zanimivo tablo, na kateri policija opozarja Ne puščajte vrednih stvari v vozilu. Smerokaz in markacije nas bodo usmerile desno v gozd in v nekaj korakih bomo pred seboj zagledali Iztokovo kočo, skrito v zavetju gozda. Pred vami se bo pokazala kot čokoladna hišica Janka in Metke. Do koče boste potrebovali 30 minut.

Markirana pot proti Malemu Golaku se začne desno od koče. V prvih metrih poteka skoraj po ravnem terenu. Ob tabli Naravni rezervat Golaki in Smrekova Draga pa se pot spremeni v strmino, ki pa ni nujno, da se je lotimo, saj levo poteka tudi položna pot. A mi zagrizemo v strmino, na vrhu katere se nam z leve pridruži položna pot. Nadaljujemo naprej do grape, kjer pot zavije desno in se precej strmo dviguje med skalami in skaludrami, tipičnim kraškim terenom. Ko prispemo na greben, bodo bukov gozd kmalu zamenjali nizki borovci, strmina se bo rahlo zvečala, tik pod vrhom bomo skozi ruševje dosegli vrh. Od koče do vrha smo potrebovali 45 minut.

Razgled z Malega Golaka je čudovit; pred nami je nam dobro znani Čaven z izrazitim Kucljem na desni strani, vidimo tudi Nanos; severno se dvigajo mogočni Julijci; zanimiv je pogled proti verigi spodnjebohinjskih gora, kjer jim družbo dela Porezen. Dobro so vidne tudi Karavanke in Kamniško-Savinjske Alpe. Če boste imeli čisto in jasno vreme, vam bo pogled segel do Padske nižine, ki tako vztrajno onesnažuje naše morje, in do Dolomitov.

Ko bomo pred seboj zagledali greben Golakov, nam srce ne bo pustilo, da bi kar odšli nazaj v dolino, ampak bo zaigralo na struno raziskovanja. Od Malega Golaka se bomo odpravili še do Velikega, ki zaključuje greben. Z vrha se pot precej strmo spusti, potem gre nekaj časa skoraj naravnost in se povzpne. Najprej na Srednji Golak, od koder se spet spusti in se nato povzpne na Veliki Golak. Pot je precej zaraščena, a dobro označena, saj je del Slovenske planinske poti, ki se do Golakov povzpne s Hleviške planine. Naj vam nekaj priznam. Nisem bila povsem prepričana, kdaj sem dosegla Veliki Golak, ker vrh ni označen, zato sem pot nadaljevala in ugotovila, da se čudno nizko spusti in zavija proti severu. Še dobro, da sem imela s seboj zemljevid Nanos, Trnovski gozd, Idrijsko in Cerkljansko Hribovje, 1:50.000. Le-ta mi je povedal, da je kucelj, ki sem ga videla pred seboj in mislila, da je Veliki Golak, pravzaprav Javorški vrh, na katerega sicer ne pelje nobena označena pot. Z Malega do Velikega Golaka bomo potrebovali 40 minut.

Vrnemo se po poti vzpona. Najprej nazaj do Srednjega Golaka, odkoder se bomo rahlo spustili, potem pa zagrizli v kolena do Malega Golaka. Do koče nas čaka samo še prijeten spust po gozdu. Počitek v Iztokovi koči je obvezen, saj prijazna oskrbnica Vesna pripravlja okusno in za ta del Slovenije tipično hrano, mdr. mineštro in štruklje. Srečno!

Jelena Justin

Nadmorska višina: 1495 m
Višinska razlika: 500 m
Trajanje: 3 ure in 30 minut
Zahtevnost: 2 zvezdici

12.06.2009

2 komentarjev na članku "Majhen, a najvišji"

Gorazd Gorišek,

Mene so že pred mnogimi leti naučili (upam, da prav), da je Veliki Golak nižji od Malega zato, ker je bila v časih, ko so na Golakih še pasli, na Velikem pač večja gola planja (pleša) kot na Malem, po nadmorski višini višjem vrhu.