Miss Elizabeth Hawley

legendarna kronistka himalajskih odprav je umrla danes zjutraj (ob 2.30 po nepalskem času) v 95. letu starosti. Tone Škarja

Rojena leta 1923 v Chicagu si je 1960 izbrala Katmandu za svoj drugi dom. Najprej kot dopisnica agencije Reuters, več kot štiri desetletja pa je natančno  dokumentirala alpinistične odprave in bila najbolj kompetentna kronistka dogajanj v najvišjih gorah Himalaje.
Leta 1991 je z Richardom Salsburyjem začela prenašati svoj arhiv v računalnik in s tem ustvarila več kot le osnovo himalajske podatkovne zbirke.

Miss Elizabeth Hawley
(1923–2018)

Včeraj dopoldne je dr. Špela Kristan sporočila, da je v Katmanduju umrla Elizabeth Hawley; sledile so tudi agencijske vesti. Že dolgo je bila res stara, a tudi trdoživa, predvsem pa vseskozi bistrega duha. Prvič sem jo srečal leta 1974, ko nam je organizirala poštni promet med Katmandujem in našo bazo na ledeniku Ramtang. Vrečka s pismi iz domovine v eno smer, pisma nazaj v drugo. Več stika z njo je bilo ob odpravi Everest ´79, ko je znatno pomagala, da smo dobili dovoljenje za Zahodni greben. Takrat sem prvič zaznal, da je v to vložila čustva, iskreno željo, da nam uspe. Vse drugo pa je potekalo po njenem protokolu. Ob prihodu odprave popis vseh članov in njihovem stanju (kakšna kršitev človekovih pravic, bi danes pri nas rekli), z vodjo pa natančen opis nameravane ture. Vmes pošta sem in tja, ob vrnitvi pa spet zaslišanje, primerjanje uresničitve z načrtom, in zahteva po opisu podrobnosti, predvsem od plezalcev, ki so dosegli vrh. Ni vprašala samo enkrat, včasih je zasliševala prav navzkrižno. In map sumljivih primerov nikoli ni dokončno zaprla, saj je o tem debatirala tudi s ponavljalci. Pogovor je začela, kot da smo na delovnem sestanku, in tako na kratko, z bežnim stiskom rok, tudi končala. Zakaj je vse to tako skrbno počela, čeprav je gore niso zanimale, in se ji tekmovanje med alpinisti še malo ni zdelo pametno, je sicer večkrat bežno omenila, češ da tega področja prej nihče ni pokrival, a vendar mora biti pravi odgovor skrit v nedoumljivosti človeškega značaja. Saj bi bila lahko odličen vojni reporter, ali policijski agent. Na srečo je nišo našla v himalajskih odpravah, ko so se ravno začele množiti, tako da tako urejene evidence vzponov nima nobeno drugo gorstvo. Svetovni alpinizem ji je lahko neskončno hvaležen za dragoceno oporo svoje zgodovine in za pomoč, ki jo je z njene strani tudi lahko dobil. – Slava in čast ji!

Tone Škarja

Siol/G-L, 28.01.18: Umrla je gospa, ki je Humarja
PV/G-L, 23.09.16: Pogovor z Elizabeth Hawley
G-L, 09.11.12: Himalajska kronistka

Ang Phurba iz Katmanduja, 28.01.2018
... Velika izguba za
nepalski turizem in še posebej za beleženje alpinističnih dosežkov. Samo upamo lahko, da bo kdo nadaljeval njeno delo. Na njeno željo jo bodo kremirali na Svajambunatu po budističnih običajih.

1 komentarjev na članku "Miss Elizabeth Hawley"

Franci Savenc,

From: Ang Phurba Sherpa [mailto:apsherpa57@gmail.com] / Sent: Sunday, January 28, 2018 11:46 AM

To: Tone / Subject: Re: Miss Hawley

Dear Tone, / Thank you for sending photo. It is big lost for Nepal tourism specially for keeping record of the climbers. We do hope some will come up and follow up with work to keep alive !

As per her wish, she was cremated at Syambunath, (Monkey Temple )as per the Buddhist spiritual.