Pogum in vztrajnost reševalcev na snežnem plazu

Železar (1974) - Janko Rabič: Tone Novak in Borut Razinger na reševalni akciji v Črni gori

Pri gorski reševalni službi Jesenice že več let deluje lavinski odsek. Vanj so vključeni pogumni gorski reševalci, ki so s svojimi dobro dresiranimi psi nepogrešljivi pri reševanju ponesrečencev izpod snežnih plazov. Člani jeseniškega lavinskega odseka so že na številnih akcijah pokazali, da so vedno dobro pripravljeni za hitro in učinkovito reševanje, kajti v takšnih trenutkih ponavadi o življenju ponesrečenca odločajo sekunde.

Idejo za ta sestavek sem dobil, ko sem zvedel, da sta dva člana lavinskega odseka v februarju sodelovala pri reševanju dveh ponesrečenih alpinistov v gorovju Črne gore. To sta bila Anton Novak s psom Lonom in Borut Razinger s psico Sidro. Da bi kaj več zvedel o poteku te akcije sem za kratek razgovor zaprosil Antona Novaka, ki je naš sodelavec v elektro delavnici.

»Sredi februarja je prišlo sporočilo GRS Črne gore, da v gorovju Prokletije pogrešajo dva alpinista iz Maribora. GRS Slovenije je takoj o tem obvestila našo službo, kjer je bilo sklenjeno, da Borut in jaz nemudoma odpotujeva s svojima kosmatima spremljevalcema na kraj nesreče.
Ko sva prispela v Titograd sva se sestala s tamkajšnjimi gorskimi reševalci ter smo takoj odšli na reševanje in sicer na spodnji del snežnega plazu, kjer so predvidevali da se nahajata ponesrečenca. Iskanje z lavinskimi psi smo začeli takoj in tako še isti dan grobo preiskali ves spodnji del plazu. Preiskovanje plazišča smo opravljali v izredno težkih vremenskih pogojih, saj je ves čas padal dež s snegom, poleg tega pa je močno pihal veter. Plaz je bil težko pristopen zaradi mokrega snega. Gibanje lavinskih psov, prav tako pa tudi reševalcev je bilo izredno otežkočeno predvsem zaradi neprimernega reliefa plazu. Reševalcem se je udiralo do pasu, medtem ko je bilo gibanje psov skoraj povsem onemogočeno. Vremenske razmere so se stalno slabšale, psi so postali utrujeni, zato smo reševanje prekinili in se vrnili nazaj v vas.
Moram reči, da sta psa našega lavinskega odseka, Lon in Sidra, ki sta tokrat prvič sodelovala na takšni akciji, odlično prenesla osem ur nepretrganega iskanja in da utrujenost ni veliko vplivala na njuno iskalno sposobnost.
Čez dva dni, ko so se vremenske razmere izboljšale, smo nadaljevali z iskanjem. Pred tem je prišlo še sporočilo, da so našli plezalno vrv in cepin ponesrečenih in sicer povsem na drugi strani plazu. Z Borutom sva nato na tem koncu iskala izmenoma vsak po eno uro. Okoli poldneva je Borutov pes odkril prvega ponesrečenca, ki je ležal pol metra globoko v snegu in sicer na stičišču dveh koncev plazu. Popoldan smo iskanje nadaljevali, vendar smo morali kmalu prekiniti, ker sta psa postala utrujena in nista bila več dovolj natančna pri iskanju.
Naslednji dan sva z mojim psom Lonom že zgodaj zjutraj nadaljevala z iskanjem in pes je kmalu začel kazati določene znake. Orientiral se je na mesto v snegu in res smo kmalu zatem tam izkopali še drugega ponesrečenega alpinista.
Lavinska psa našega odseka sta dobro opravila prvo nalogo in upam, da bosta tako uspešna pri reševanju tudi v prihodnje. Pri tem si seveda najbolj želim, da bi bilo takšnih nesreč čim manj, posebno težko mi je pri srcu, ko moraš iz objema bele smrti izkopati mrtvega tovariša.
Omenim naj še, da je v tej reševalni akciji sodelovalo skupaj trinajst reševalcev, med njimi tudi pet članov GRS iz Varšave. Poleg tega so v akciji požrtvovalno sodelovali člani domačih planinskih društev, pripadniki JNA, graničarske enote iz Vusanja ter domačini.«

Tonetu Novaku sem se zahvalil za obširno pripoved, hkrati pa sem vsem članom jeseniškega lavinskega odseka zaželel čim manj tragičnih posegov, vendar pa stalno kvalitetno rast.