Pet let pozneje ...

Danes mineva pet let, odkar je v objemu domačih gora našel večni mir Filip Bence - Ta črn (1950–2009), doma iz Doline nad Tržičem.

Plezalec posebne sorte, ki se je le redko navezal na skupno vrv, najbolje se je v stenah počuti sam. Število preplezanih smeri se mu je ustavilo pri številki 4440, od teh je vsaj 180 prvenstvenih.

Gotovo sem imel srečo, da sem postal njegov soplezalec; doživetja s skupnih poti po najvišjih gorstvih sveta so naju ujela v neko nevidno mrežo. Vezale so naju tudi stene nad Mangartskimi jezeri, kjer sem pred mnogo leti izgubil brata Pavleta in prijateljico Tamaro. Ta črn, ki je v navezi s Pavletom doživljal veličino južne stene Lotseja ni tega nikoli pozabil, visoko je cenil njuna skupna doživetja.

Med tem, ko sem sredi poletja 2007 urejal gradivo za tretji plezalni vodnik po stenah nad Mangartskimi jezeri, je Ta črn, ki mi je bil desna roka pri izdelavi le-tega plezal tam kot za stavo. Jaz sem hodil tja fotografirat stene in urejat še zadnje neznanke, on pa mi je vsakič postregel z informacijami o novih smereh - izgledalo je kot igre brez meja.

Bil je gotovo najboljši poznavalec sten nad jezeri, avtor več kot šestdesetih novih, večino ostalih smeri pa je ponovil.

Mnogokrat me domači in tuji plezalci, ki poznajo le njegove vzpone, sprašujejo - ma kako je zgledal ta mož …

Nekaj smeri, ki jih je splezal pred izidom vodnika, nam je uspelo že takrat urediti, druge pa so ostale večinoma neobjavljene, oziroma omenjene zgolj informativo.
V želji, da se ne pozabijo ti samotni vzponi, sem zbral to, kar je pred vami. Naj vas spominja na samotarja mehkega srca, ki je živel za gore in v njih pustil neizbrisno sled.

Visoka Ponca

1 Zvitorepka: IV+/III, 450 m (in 200 m po smeri Donadini), 2 h
    Filip Bence, 7. julija 2007
Smer poteka po levi od dveh vzporednih grap, v levi polovici razbitega podstavka vrhnje stene Visoke Ponce. Konča na široki, strmi gruščnato gredini pod vrhnjo, skalno steno.

Opis: Že takoj na vstopu v grapo te pričakujejo zmerne težave; plošče, grapa in kamini, ki se nadaljujejo čez večji del smeri. Skala je gladka, zelo kompaktna in morda se težave mestoma približajo spodnji peti stopnji.
Nad gredino sledi logično nadaljevanje proti robu stene po starejši smeri Donadini, mogoč je tudi umik desno po gredini pod vrhnjo steno, do stika z markirano potjo.

Dostop: Od koče Zachi po grapi, ki se vleče skozi gozd za kočo.
Sestop: Z Visoke Ponce slediš markirani poti mimo koče Zachi in naprej proti Mangartskim jezerom.

2 Jubilejna: IV+/III, 650 m, 2 h
    Filip Bence, 24. avgusta 2007
Smer poteka v levi polovici razbitega podstavka vrhnje stene Visoke Ponce, levo od izrazite diagonalne/centralne grape, ki lahko služi za pristop pod smeri v vrhnji steni.

Opis: Nad gozdno mejo desno gor pod značilno grapo. Strme, težavne zapore obideš po desni. Nadaljuješ za lusko, nato pa vseskozi po najbolj zglajenem žlebu, na razcepih grape greš vedno desno. Nad izrazito gredino pod vrhnjo steno greš čez plošče in naprej po grapi do votlinaste zapore. Desno po polički na raz ali desno od njega navzgor do rame. Tam rahlo levo čez raz in čez plošče na rob stene - špice v grebenu, ki mu slediš do vrha Visoke Ponce.

Zadnja Ponca

3 Pastirska smer: IV, 700 m, 2 h
Filip Bence, 22. avgusta 2008
Smer poteka v levem delu Zahodne stena Zadnje Ponce.
Podrobnejših podatkov o smeri še ni bilo mogoče pridobiti.

4 Muc: IV+/IV, 850 m, 2 h
Filip Bence, 7. julija 2007
Vstop v smer je okrog sto metrov levo od smeri Ravšl in Zamorček.

Opis: Po razdrapani rampi pride do neizrazitega žleba, ki vodi proti levi. Višje sledi ploščam navzgor do vrha glave/rame. Tu zavije levo čez smer Benet-Meroi, višje vodi po ploščah levo od črnega kota. Lepim prehodom sledi vse do roba stene, iz katere izstopi desno od škrbine v grebenu.

5 Ravšl: IV/III, 800 m, 2 h
Filip Bence, 16. julija 2007
Smer ima skupen vstop kot starejša Zamorček, ki jo takoj zapusti in zavije proti izraziti grapi na levi.

Opis: Smer sledi grapi vse do navpične stene, ki jo obide na levi in nadaljuje proti desni do golega viharnika. Naprej čez strmo steno in skozi kamin do raza na rami, ki mu sledi do roba stene.

6 Vetrnica: IV/III, 450 m, 1 h
Filip Bence, 16. julija 2007
Smer poteka v skrajno desnem delu stene, začne okrog sto metrov levo od nekoč urejene poti na Strug.

Opis: Pod zadnjo zeleno polico vstopiš v grapo, prekinjeno z ploščami. Vseskozi slediš lepim prehodom proti levi, ki vodijo do najnižjega dela velike kotanje/melišča med Zadnjo Ponco in Strugom.
Desno naletiš na skope ostanke nekdanje poti, v mejah katere sestopiš (lažje plezanje) pod smer.

Zadnja Filipova smer nad Mangartskimi jezeri se imenuje Pomladna, poteka po grapi na zahodni strani Švabešce, verjetno v predelu Kamnitica. Splezana je bila prve dni pomladi marca 2009, z vrha te smeri se mi je Filip tudi zadnjič javil.

Vse ostale podatke o plezanju v stenah Ponc najdete v plezalnem vodniku Mangart (Sidarta, 2008).

Novosti ALP SLO Vse objave

1 komentarjev na članku "Pet let pozneje ..."